Nieuws Ryanair

Ryanair maakt minder winst en dat kost honderden piloten en cabinemedewerkers hun baan

Michael O’Leary, topman van Ryanair. Beeld EPA

Bij prijsvechter Ryanair staan honderden banen op de tocht. De Ierse maatschappij ziet uitbreidingsplannen in de war geschopt worden door onder meer brexitperikelen en de problemen met de Boeing 737 MAX-toestellen die wereldwijd om veiligheidsredenen aan de grond worden gehouden.

Ryanair-topman Michael O’Leary zei in een videoboodschap aan het personeel dat de maatschappij ­momenteel een overschot heeft van vijfhonderd piloten en vierhonderd cabinemedewerkers. De ontslagen vallen eind september, begin oktober en na de kerstdagen. Verder meldde O’Leary dat het bedrijf naar verwachting volgende zomer nog eens zeshonderd personeelsleden minder ­nodig heeft. Volgens de topman wordt geprobeerd het aantal gedwongen ontslagen te beperken.

Ryanair had eerder al gewaarschuwd voor eventuele ingrepen als gevolg van de brexit en de problemen met Boeing die ook de vlootvernieuwing bij de luchtvaartmaatschappij in de weg zitten. ­Mogelijk sluit het ­bedrijf enkele bases in Europa of gaat deze inkrimpen. Dat laat de luchtvaartmaatschappij voor eind augustus weten.

In 2018 daalde de winst van Ryanair met 39 procent naar 885 miljoen euro. Dit kwam volgens het bedrijf onder meer door de concurrentiestrijd met andere maatschappijen, hoge brandstofkosten en de 20 procent ­hogere lonen voor piloten. Voorgaande jaren bedroeg de winst vaak rond de 1,5 miljard euro. Het bedrijf wil hiernaar terug en voert daarom kostenbesparingen door, waaronder ook de ontslagen lijken te vallen.

Bevroren salaris en flinke aandelenbonus 

Ook zijn de lonen van het management bevroren. Woensdag werd duidelijk dat O’Leary de komende vijf jaar nog maar de helft van zijn voormalige salaris krijgt. Dat komt dan uit op een half miljoen, weet The Guardian. Hij heeft ook een plafond van 500.000 euro toegezegd voor zijn jaarlijkse bonus. Die afspraken staan in zijn nieuwe vijfjarige contract dat O’Leary woensdag zou tekenen.

O’Leary zal ook niet langer deel uitmaken van de aandelenbeloningsregeling, waar hij het afgelopen jaar nog 1,5 miljoen euro aan overhield, meldt Reuters. Wel ontvangt de topman tien miljoen aandelen van Ryanair als het hem lukt om bepaalde doelen te halen in de komende vijf jaar. Die zijn op dit moment opgeteld bijna 100 miljoen euro waard. De CEO is op dit moment de vijfde grootste aandeelhouder van het luchtvaartbedrijf, met een belang van 3,9 procent.

Om de aandelen te ontvangen, moet O’Leary een jaarlijkse nettowinst van meer dan 2 miljard euro ­bereiken, of een hogere waardering van het aandeel. De aandeelwaarde moet dan ergens in de komende vijf jaar  meer dan 21 euro bedragen.

Dat wordt nog een hele klus. Op dit ­moment is een aandeel van Ryanair 9,67 euro waard, en het afgelopen jaar is de beurskoers van de prijsvechter met ongeveer een derde gedaald.

Lees ook:

Stakingen doen Ryanair toch pijn, bedrijf maakt verlies

Lange tijd ging budgetvlieger Ryanair ongestoord zijn gang. Maar de stakingen van afgelopen jaar lijken het bedrijf toch geraakt te hebben, zo tonen de kwartaalcijfers.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden