Campagne
Run op t-shirts van kledingbank Eindhoven: van 'straatarmani’ tot ‘lacosteveel’
‘Straatarmani’, ‘Adidasduur’, ‘Niks’ in plaats van Nike, ‘Lacosteveel’, ‘Onder Armoede’ in plaats van Under Armour en ‘No Balance’ in plaats van New Balance. De T-shirts met zulke opdrukken zijn niet aan te slepen bij de Kledingbank Eindhoven. Alleen de Adidas- en Nike-varianten zijn nog ‘in enkele maten verkrijgbaar’ , meldt de site Eindhovenmerkwaardig.nl.
De campagne met dat motto is bedacht door de Eindhovense kledingbank, in samenwerking met een reclamebureau. “Wij wilden twee doelen bereiken: donateurs werven voor de kledingbank én de boodschap meegeven dat je er net zo goed bij hoort als je geen merkkleding draagt”, zegt Emily Zwartkruis, voorzitter van de Kledingbank Eindhoven. “Nou, je kunt wel zeggen dat dat gelukt is. Er is geen T-shirt meer te krijgen en we hebben er enorm veel aandacht mee gekregen. Terwijl we er pas vorige week donderdag mee zijn begonnen. Om met een andere reclamecampagne te spreken: Het waren een paar fantastische dagen.”
Aan de campagne werken ook bekende Eindhovenaren belangeloos mee zoals cabaretier Theo Maassen en voormalig PSV-middenvelder en muzikant Björn van der Doelen. Het geld dat de campagne oplevert, gaat onder meer naar een nieuw onderkomen voor de Kledingbank Eindhoven. Zwartkruis benadrukt dat ze niets tegen de merken heeft die op de T-shirts worden geparodieerd. “Waar het ons om gaat is dat wij met deze campagne willen uitdragen dat iedereen de moeite waard is. Met of zonder merkkleding. Wij stoppen nu ook met de verkoop van die ludieke shirts en gaan verder met onze corebusiness.” Dat is gratis kleding verstrekken aan mensen die op of onder het bestaansminimum leven.
Lees ook:
In de Vietnamese kledingindustrie zijn bedreiging en geweld de norm
Bijna de helft van de textielwerksters in Vietnam krijgt met geweld te maken op de werkplek.