Spelletjes-platform

Roblox sluit topjaar af met een beursgang van 38 miljard euro

Een Engels meisje geeft haar personage in Roblox een mondkapje vanwege corona. Beeld REUTERS
Een Engels meisje geeft haar personage in Roblox een mondkapje vanwege corona.Beeld REUTERS

Om te blijven groeien wil het Amerikaanse spelletjes-platform Roblox meer 13-plussers aantrekken.

Als je klanten vooral jonger dan 13 jaar zijn, komen schoolsluitingen niet eens zo slecht uit. Roblox, het Amerikaanse computerplatform dat populair is onder basisscholieren, is tijdens de coronacrisis hard gegroeid. Wereldwijd van zo’n 18 miljoen dagelijkse gebruikers in 2019 naar bijna 33 miljoen dagelijkse gebruikers vorig jaar.

Ook brachten zij gemiddeld meer tijd door op het platform. Opgeteld 30 miljard uur in 2020. Na het schooldictee op YouTube, voorgelezen door de juf, is het een kleine stap naar Roblox, waar klasgenoten in hetzelfde spel opduiken.

Woensdag bekroonde Roblox een succesvol jaar met een beursgang in New York. Na de eerste handelsdag had het bedrijf uit Californië, opgericht in 2004, een waarde van 45 miljard dollar, zo’n 38 miljard euro.

Achter criminelen aangaan

Bij Roblox betreden de gebruikers allerlei 3D-werelden die zijn ontwikkeld en vormgegeven door 8 miljoen amateurs en professionele ontwerpers uit 170 landen. Je kunt ronddwalen in zo’n wereld of bijvoorbeeld achter criminelen aan. Hoewel het vooral om games gaat, spreekt het bedrijf zelf van ‘ervaringen’.

Voor de bouw van zo’n wereld biedt Roblox een computerprogramma aan. Gratis, om zoveel mogelijk aanbod te creëren. Iedereen kan dus meedoen. Sommige kinderen leren zo programmeren en ook zijn er hobbyisten die er hun werk van kunnen maken.

Het voordeel voor Roblox is dat zij zelf geen spellen hoeven te ontwikkelen. Wat dat betreft ligt het risico bij de grote externe ontwikkelaars, die als studio tijd en geld investeren en dan hopen op te vallen tussen alle Roblox-werelden die er al zijn. Er is dus veel concurrentie.

Een auto om in te racen, het is allemaal te koop

Maar wie goed is, wordt beloond. Vorig jaar verdienden 1250 ontwikkelaars meer dan 10.000 dollar. Dat geld komt van de gebruikers, die in het spel kleding of wapens voor hun personages kopen. Huisdieren, meubels voor een virtuele woning, een auto om in te racen, het is allemaal te koop. Volgens financieel topman Michael Guthrie is vorig jaar 1,9 miljard dollar betaald op het platform.

Gebruikers kopen eerst digitale munten, Robux, tegen echt geld, en geven die uit in een bepaalde 3D-wereld. De ontwerpers van die wereld krijgen 70 procent van de opbrengst. Zij kunnen die verdiende Robux weer omwisselen in echt geld, tegen een wisselkoers die het bedrijf bepaalt. De rest gaat naar Roblox.

Omdat Roblox veel investeert, in software en datacenters, maakte het vorig jaar 253 miljoen dollar verlies. Het doel is natuurlijk om hard te blijven groeien. Onder meer door oudere gebruikers aan te trekken: nu is 44 procent boven de 13. Roblox wil meer gaan samenwerken met bekende merken, die op het platform een 3D-wereld kunnen openen. Dat heeft bijvoorbeeld DC Comics gedaan, de uitgeverij achter superheldin Wonder Woman. Ook werkt Roblox samen met entertainment-concern Disney. En de Amerikaanse zangeres Ava Max lanceerde vorig jaar haar nieuwe album binnen Roblox. Die virtuele presentatie trok een miljoen bezoekers.

Verder ziet Roblox kansen als onderwijsplatform. “Bij ons kun je zomaar door het oude Rome wandelen", zei oprichter en bestuursvoorzitter David Baszucki in een presentatie voor investeerders. En waarom dan niet met de klas even bij het Colosseum kijken.

Lees ook:

Super Mario is 35 jaar. Dit is de geheime formule achter de snor.

In 1985 kwam het eerste Super Mariospel uit, en nu, 35 jaar later, is de loodgieter met de rode pet en blauwe overall nog even geliefd. Wat is zijn geheim?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden