VeerkrachtReisbranche

Reisbeperkingen? Dit reisbureau veranderde in een ‘vakantiegevoelwinkel’

“April en mei en ook september en oktober, dat zijn normaal gesproken onze drukste maanden. Als dat wegvalt...  Beeld ANP
“April en mei en ook september en oktober, dat zijn normaal gesproken onze drukste maanden. Als dat wegvalt...Beeld ANP

De coronacrisis zet aan tot nieuwe creatieve initiatieven. Rob van Helvoort bouwde het kantoor van zijn reisorganisatie om in een ‘vakantiegevoelwinkel’.

Als er een lijstje gemaakt moet worden van branches die het zwaarst getroffen zijn door corona, dan doet de reisbranche mee om de koppositie. In Den Bosch is dat niet anders. Toen het virus net de grens met Nederland overstak was het aanvankelijk nog hard werken voor Rob van Helvoort van reisorganisatie Middenoostenreizen.com.

“Wij waren in maart fulltime aan het werk om de 1200 mensen die op reis waren terug te halen. Iedere dag ging er wel een ander land op slot. Voor ons was het dus zorgen dat mensen terugkwamen. Intussen verdienden we niks”, vertelt Van Helvoort. Want nieuwe reizen werden er niet geboekt. “Er kwamen bijna geen aanvragen meer binnen.”

Afscheid van acht medewerkers

“April en mei en ook september en oktober, dat zijn normaal gesproken onze drukste maanden. Als dat wegvalt... Ik heb afscheid van acht van de achttien medewerkers moeten nemen. Triest, natuurlijk.” Van Helvoort is acht jaar geleden begonnen met zijn reisorganisatie en vooral de laatste drie jaar draaide de tent als een tierelier. “Het bedrijf ging echt supergoed.”

Maar wat doe je tegen een virus? Dan kun je nog zulke mooie verre reizen in de aanbieding hebben; als het luchtruim op slot gaat is het einde verhaal. “En het blijft nog wel even zo. Mensen zijn nu niet bezig met vakantie.”

Die zijn bezig met thuiszitten. Misschien moet ik daar eerst eens op inspelen, dacht Van Helvoort. Thuiszitten en toch een vakantiegevoel krijgen. “Toen heb ik Thuisvakantie.com opgezet, onder het motto ‘droom nu, reis later’. Een website met 12 virtuele vakantiebestemmingen. Met filmpjes waande je je in Dubai. Later heb ik het reisaanbod meer aangepast aan het nu, aan bestemmingen die eventueel nog wel kunnen.”

Best leuk allemaal, maar op een gegeven moment zijn dat soort klusjes ook wel gedaan, merkte Van Helvoort, die zelf ook nog even kans zag op vakantie te gaan. “Toen ik daarvan terugkwam en de binnenstad van Den Bosch in ging, zag ik dat het ondanks alle maatregelen, nog best druk was in de stad. De behoefte om iets te beleven was kennelijk nog groot.”

null Beeld
Beeld

Tijdelijke themawinkel

Van Helvoort zocht contact met ondernemers die ook in de reisbranche zaten, of in ieder geval in het thema passen. “Ondernemers die in dezelfde sfeer zitten en ook niks te doen hebben.” Zo ontstond The Sunshine Pop-up store, een tijdelijke themawinkel rondom reizen in hartje Den Bosch in zijn eigen kantoor. Er is onder meer een uitgeverij van reisboeken te vinden, een reisfotograaf, er staan ondernemers uit de vrijetijdsbranche en er is een vinologe die haar wijnen en champagnes aanbeveelt in landenthema’s.

Van Helvoort: “Eigenlijk haal je ook hiermee een beetje de vakantie in huis. En met de feestdagen voor de deur willen de mensen cadeautjes kopen.” Voor Van Helvoort en de andere ondernemers van de pop-up store (sinds vorige week geopend) is het ook fijn hun klanten weer eens te zien. “We staan te popelen om weer volle bak vooruit te gaan.” En na corona? Van Helvoort: “Dan is de pop-up hopelijk niet meer nodig. De vraag naar reizen is niet verdwenen maar opgeschoven. Ik weet alleen niet waar naartoe.”

Lees ook:

Voor de coronacrisis was ze consultant, nu verkoopt ze zichtbare smurfenzeep

De coronacrisis zet aan tot nieuwe creatieve initiatieven. Michelle Peters werkte eerst als consultant en verkoopt nu zichtbare zeep - met haar zus.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden