Reisannuleringen

Reis geannuleerd? Voucher accepteren is niet verplicht

Leegte op een hotelterras in Jesolo, vlakbij Venetië. Beeld AFP

Een voucher verstrekken na annulering van een reis is toegestaan. Maar klanten van reisorganisaties zijn niet verplicht zo'n voucher te accepteren. 

Europese landen moeten de huidige wetten voor de rechten van reizigers en passagiers naleven, ook in coronatijden. Dat betekent dat mensen die hebben geboekt maar die vanwege het coronavirus niet op reis kunnen een keuze hebben: hun reis omboeken of hun geld terugvragen.

Alle 27 EU-landen krijgen dezer dagen een brief waarin EU-transportcommissaris Adina Valean hen aan die wetgeving herinnert. Het uitgeven van vouchers (tegoedbonnen) aan gedupeerde reizigers is toegestaan, maar reizigers zijn niet verplicht die te accepteren. De brief van Valean is geschreven omdat twaalf EU-landen, waaronder Nederland, de uitgifte van verplichte ‘coronavouchers’ tijdelijk accepteren. Nederland wil dat vooral om luchtvaartmaatschappij KLM te ontzien.

Even zag het er woensdag naar uit dat ‘Brussel’ die landen, Nederland met name, daarvoor op de vingers zou tikken. Margrethe Vestager, vicevoorzitter van de Europese Commissie, zei rond het middaguur dat zij een zogeheten inbreukprocedure tegen die landen zou beginnen. Zo’n procedure begint met een verzoek van de Commissie aan een lidstaat om toe te lichten waarom de wet niet wordt toegepast. De procedure kan leiden tot een gang naar het Europees Hof van Justitie en een boete.

Niet lang daarna kwam de Deense met een tweet, waarin ze meldde dat ze zich had vergist. Er is geen sprake van een ‘inbreukprocedure’, maar van een ‘gewone’ brief. Dat houdt in dat de Commissie niet optreedt tegen landen die verplichte vouchers toestaan. 

De Consumentenbond betreurt dat, meldde die gisteren. De kwestie rond de vouchers ligt gevoelig. Dat consumenten bij annuleringen hun geld moeten kunnen terugkrijgen, is niet omstreden. Maar reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen hebben nu nauwelijks inkomsten. Voor gedupeerde klanten is het terugvragen van vooruitbetaald reisgeld wel aantrekkelijk: het is immers onduidelijk wanneer, en onder welke voorwaarden, er naar de (ooit) gewenste bestemming kan worden gereisd.

Reisorganisaties gaan dan failliet

Volgens de reisbranche-organisatie ANVR zou de Nederlandse reissector omvallen als klanten massaal hun geld terug zouden vragen wegens geannuleerde reizen door het coronavirus. Volgens de ANVR hebben touroperators al honderdduizenden reizen moeten schrappen door de virusuitbraak. Het is niet mogelijk om klanten daar meteen voor terug te betalen.

Vouchers voor pakketreizen die ANVR-leden aanbieden worden gedekt door het garantiefonds SGR. Dat betekent dat consumenten niet met lege handen komen te staan als ze een voucher hebben van een reisbureau dat alsnog failliet gaat, benadrukt de zegsvrouw. De reisbranche hoopt dan ook dat gedupeerde reizigers alsnog voor coronavouchers kiezen in plaats van geld.

Volgens Steven van der Heijden, topman van reisorganisatie Corendon, is er wel een lichtpuntje voor aanbieders van pakketreizen. Dankzij die SGR-garantie accepteren volgens hem veel mensen coronavouchers. “Op de 140.000 klanten van wie de reis is geannuleerd hebben we welgeteld één dagvaarding ontvangen van een reiziger die zijn geld terug wil.”

Lees ook:

EU probeert toerisme te redden met corridors, maar zonder coronapaspoort

De Europese Commissie presenteert aanbevelingen voor het vakantieseizoen. EU-burgers hebben recht op zomervertier, is de boodschap, maar een tweede corona-golf moet koste wat het kost worden voorkomen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden