Coronamaatregelen

Registratie geen probleem voor horeca. ‘Maar ik weiger geen gasten als ze geen gegevens achterlaten’

Jongeren op het terras in Amsterdam.Beeld ANP

Voor horecabedrijven zijn de aangescherpte registratieregels voor klanten die het kabinet vorige week aankondigde, prima werkbaar.

Dat laten horecabedrijven en vakverenigingen weten na een rondgang door persbureau ANP. Wel zijn er nog vragen in hoeverre de privacy van klanten die hun contactgegevens achterlaten gewaarborgd is. “Op die antwoorden zitten we nog te wachten”, zegt voorzitter Robèr Willemsen van branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN). 

Bedrijven zijn verplicht om de contactgegevens te vragen maar consumenten zijn niet verplicht om mee te werken aan de registratie. Hen kan de toegang tot de horeca dus niet worden geweigerd. Minister De Jonge stelt echter dat gasten belangen hebben bij registratie.

“Ik ga geen gasten weigeren als ze geen gegevens willen achterlaten”, aldus Willemsen. De branchevereniging roept bedrijven op zich aan de regels te houden, anders riskeren horeca-ondernemingen sluitingen. “De vraag is of registratie mensen afschrikt.”

Patatje of ijsje afhalen

Hotelketen Van der Valk volgt de nieuwe maatregelen zoals opgelegd en ziet weinig verandering in de praktijk, laat een woordvoerder weten. De gezondheidscheck vooraf deden de vestigingen al, de gegevens worden 14 dagen bewaard. Of klanten geweigerd worden, verschilt per vestiging, zegt Van der Valk. “Of we blij zijn met de aangescherpte regels, is een ander verhaal, maar je wilt wel open zijn en kunnen draaien.”

Frans van Rooij, directeur van vakvereniging van frituurondernemers Profri, stelt dat de extra maatregelen in de praktijk niet veel verschil maken. In de periode dat de horeca dicht moest, mochten de circa 5700 snackbars wel voor het afhalen van eten openblijven. Voor wie nu een patatje of een ijsje komt afhalen, verandert er ook niets. Alleen klanten die in de zaken hun eten willen nuttigen, worden nu om persoonsgegevens gevraagd.

Van Rooij vraagt zich af of ondernemers wel klanten moeten willen die geen gegevens willen geven. “We moeten blij zijn dat er mensen komen, en als je het ze vriendelijk vraagt, zie ik geen bezwaar. Van iedereen wordt verwacht zich in de huidige tijd aan de maatregelen te houden. Ondernemers zien het vaak niet als een probleem.”

Laurens Meyer, horecamagnaat en eigenaar van onder meer De Drie Gezusters in Groningen, legt zich neer bij de maatregelen van de overheid. “We moeten het, dus dan doen we dit. Bij de menukaart geven we een briefje waarop gegevens ingevuld kunnen worden, ook bij korte bezoekjes. Die stoppen we in een envelop en bewaren we een maand voor als de GGD ze nodig heeft.” Ook Meyer weigert geen klanten. “We kunnen hen niet verplichten om mee te werken, en dat mogen we ook niet.”

Lees ook:

Horeca zet kort geding door: ‘Deze situatie is onhoudbaar, we missen perspectief’

Ondanks de plotse toename van het aantal coronabesmettingen, zet Koninklijke Horeca Nederland het kort geding tegen de Nederlandse Staat door. De brancheorganisatie wil dat de maatregelen die gelden in de horeca gelijk worden getrokken met de regels die elders gelden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden