Coronapakketjes

Recordaantal pakketten stuwt de winst van PostNL naar ongekende hoogte

Postbode op de scooter met tassen vol pakketjes en brieven.  Beeld Hollandse Hoogte / Sabine Joosten
Postbode op de scooter met tassen vol pakketjes en brieven.Beeld Hollandse Hoogte / Sabine Joosten

Nooit eerder hebben pakketbezorgers zo vaak aangebeld bij thuiszittende Nederlanders.

Een bedrijf dat de winst bijna ziet verdubbelen viert normaal gesproken groot feest. Omdat zijn resultaat door een naar virus tot stand kwam, zal PostNL dat niet doen. Maar toch. De pakketbezorger zag de omzet het afgelopen jaar stijgen van 2,8 miljard euro naar ruim 3,2 miljard. De brutowinst steeg naar 245 miljoen euro, van 135 miljoen in 2019.

Zulke mooie cijfers konden niet uitblijven. In 2019 was er nog geen virusvuiltje aan de lucht, maar vanaf maart 2020 begon Nederland massaal pakketten te bestellen en kaartjes te sturen. Op drukke dagen leverden bezorgers namens PostNL wel 1,7 miljoen pakjes af. En zo bereikte PostNL een record. Het bedrijf met de oranje huisstijl bezorgde – voornamelijk omdat mensen thuiszaten en online winkelden – in 2020 liefst 337 miljoen pakketten. Aan de staart van het jaar, toen veel winkels weer dicht moesten, zette het bedrijf ruim 1 miljard euro om. Zelfs de briefpost, al jaren een dalende markt, kromp in het laatste kwartaal maar licht, met 0,2 procent.

Topvrouw Herna Verhagen omschrijft 2020 als ‘een uitzonderlijk jaar met ongekende omstandigheden’. “Dankzij de enorme inzet van onze mensen en de veerkracht van onze bedrijfsactiviteiten konden we een essentiële rol in de samenleving vervullen. De gezondheid en veiligheid van onze mensen, partners en consumenten staan daarbij altijd op de eerste plaats”, stelt Verhagen in een verklaring.

Het einde van de drukte is nog niet in zicht. PostNL verwacht dit jaar 10 tot 12 procent meer pakketten te bezorgen dan gebruikelijk. Dat moet dan gebeuren via ruim 4200 PostNL-punten en 11.000 brievenbussen. En niet te vergeten door de ruim 40.000 medewerkers.

‘PostNL vergeet de zelfstandige pakketbezorger’

De Belangenvereniging voor Pakket Distributie (BVPD) vindt dat PostNL een deel van zijn bezorgers vergeet: de pakketbezorgers die het bedrijf inhuurt. “Ruim 70 procent van de pakketbezorgers waar PostNL mee werkt, is niet in dienst van PostNL. Dat zijn zelfstandigen en onderaannemers”, zegt Pieter Paul Slikker, woordvoerder van BVPD.

Hij vindt dat de mooie resultaten van het pakketbedrijf tot stand zijn gekomen ‘over de rug’ van deze ‘hardwerkende bezorgers’. “Zij hielden nauwelijks iets over aan de vele overuren die zij maakten. Als dank kregen zij aan het eind van het jaar per persoon voor 100 euro aan cadeaubonnen van PostNL. Maar in plaats van de tarieven te verhogen, heeft PostNL die juist verlaagd”, stelt Slikker. De BVPD stapt naar de rechter om hogere tarieven af te dwingen.

PostNL breidt zijn personeelsbestand verder uit. Afgelopen jaar nam het bedrijf zo’n duizend nieuwe mensen aan om de drukte aan te kunnen. Dit jaar opent het bedrijf twee nieuwe sorteercentra en een nieuwe locatie voor de afhandeling van kleine pakketten. De komende jaren wil PostNL 80 miljoen euro uitgeven aan verdere digitalisering, zoals het verbeteren van de app, die volgens het bedrijf 6 miljoen gebruikers telt. Om niet te veel van beschikbaarheid van personeel afhankelijk te zijn, investeert PostNL ook in sorteerrobots en robotarmen.

Lees ook:

‘De boodschappen op kaartjes zijn vorig jaar persoonlijker geworden’

PostNL heeft het ongekend druk tijdens de coronacrisis, een periode dat iedereen online winkelt. In gesprek met topvrouw Herna Verhagen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden