Uitspraak

Rechter: Uber moet chauffeurs in dienst nemen en achterstallig loon betalen

null Beeld ANP
Beeld ANP

De rechter geeft vakbond FNV gelijk: chauffeurs die via de app van Uber werken zijn werknemers, geen zelfstandigen. En daar hoort een loon volgens de cao bij.

Taxi-app Uber moet zijn chauffeurs in dienst nemen en gaan betalen volgens de cao die geldt voor de taxibranche. Uber is niet zozeer een technologiebedrijf dat slechts zelfstandig werkende chauffeurs in contact brengt met klanten, zoals het zelf zegt, maar gewoon een taxibedrijf met vervoer als kern van zijn activiteiten. Dat heeft de rechtbank Amsterdam bepaald in een zaak die was aangespannen door vakbond FNV.

De vakbond spreekt van een ‘grote overwinning’. Eerder sprak de rechter al uit dat de koeriers van maaltijdbezorgdienst Deliveroo werknemers zijn, en volgens FNV-bestuurder Amrit Sewgobind is nu wel duidelijk dat dat voor al dit soort platforms geldt. “Het wordt tijd dat de overheid dat ook inziet en ernaar gaat handelen”, zegt hij. “Die moet de wet gaan handhaven.”

Uber had nauwelijks tijd nodig om in beroep te gaan tegen de rechterlijke uitspraak – zoals Deliveroo ook al deed. Dat is in het belang van de chauffeurs, stelt het bedrijf, want die willen geen dienstbetrekking.

Uber kan aan de knoppen draaien

FNV had betoogd dat de Uber-chauffeurs in feite ‘schijnzelfstandig’ zijn. Dat klopt, oordeelt de rechter nu. “Immers, uit het feit dat chauffeurs akkoord moeten gaan met de door Uber gestelde voorwaarden om te kunnen worden toegelaten op haar platform”, stelt die, “volgt dat zij een overeenkomst aangaan met Uber.”

Dat de relatie tussen Uber en zijn chauffeurs de vorm heeft van een abonnement op de app, doet er volgens de rechter niet toe. Uber kan ook nog eens ‘aan de knoppen draaien’ door de instellingen van de app te veranderen. Dat heeft invloed op de werkwijze van de chauffeurs.

De ondernemersvrijheid die Uber zo belangrijk zegt te vinden, ‘is in feite afwezig’, oordeelt de rechter. “Het door Uber opgetuigde systeem leidt ertoe dat de feitelijke uitvoering alle kenmerken van een arbeidsovereenkomst bevat.”

Ubers verweer dat zijn chauffeurs niet in dienst van een bedrijf willen werken, maar bijvoorbeeld liever zelf bepalen wanneer zij aan het werk gaan, wordt door de rechter van tafel geveegd. Die wens, oordeelt de rechter, kon weleens ingegeven zijn door wat Uber, de ‘beduidend sterkere partij’, hun oplegt.

Achterstallig loon

Het vonnis kan Uber veel geld gaan kosten. Het bedrijf moet chauffeurs achterstallig loon gaan betalen tot aan het niveau van het salaris van de taxi-cao. In het Verenigd Koninkrijk trok Uber al zo’n 500 miljoen euro uit voor claims van chauffeurs na een vergelijkbare uitspraak door het hooggerechtshof.

Uber had tijdens de zitting, eind juni, aangevoerd dat een dienstbetrekking voor sommige chauffeurs fiscaal gezien ongunstig uitpakt. Maar ook daar heeft de rechter geen boodschap aan. Uber is nu eenmaal verplicht arbeidsovereenkomsten af te sluiten, ‘ook als de chauffeurs dat niet willen’. De uitweg om individuele chauffeurs te verzoeken geen cao-loon op te eisen, wordt Uber dus ontnomen.

Lees ook:
Zelfstandige chauffeurs of verkapte werknemers? Rechtbank moet geschil Uber en FNV beslechten

Op de achtergrond speelt de vraag: waarmee zijn hun belangen het meest gediend?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden