Te dure leningen

Rabobank gaat klanten compenseren die te veel rente betaalden

Tienduizenden klanten van de Rabobank hebben te veel rente betaald. Ze krijgen die nu terug.  Beeld ANP, Lex van Lieshout
Tienduizenden klanten van de Rabobank hebben te veel rente betaald. Ze krijgen die nu terug.Beeld ANP, Lex van Lieshout

Rabobank gaat klanten die te veel rente hebben betaald over hun doorlopende krediet compenseren. Hoeveel klanten dit exact betreft is nog onduidelijk.

Klanten die bij Rabobank mogelijk te veel rente hebben betaald maakten gebruik van het product Doorlopend Krediet en producten voor rood staan. “Bij deze producten met een variabele rente is de marktrente niet altijd goed gevolgd”, meldt de Rabobank. “Uit een inventarisatie van de portefeuille blijkt dat dit bij circa 15 procent van de klanten met genoemde producten het geval is geweest.”

De komende maanden gaat de bank uitzoeken welke klanten het betreft en hoe die moeten worden gecompenseerd. Daar wordt naar verwachting voor het eind van het jaar meer over bekend. Rabobank noemt het aantal klanten niet. De Telegraaf berichtte eerder over de compensatieregeling van de bank en schrijft dat het gaat om ongeveer 150.000 klanten. Die zouden een paar honderd euro tot in enkele gevallen duizenden euro’s terugkrijgen.

De Consumentenbond is blij met het besluit van de Rabobank en vindt dat andere banken het voorbeeld moeten volgen. Volgens de organisatie geldt de compensatieregeling voor ruim 200.000 kredieten van de bank. “Rabobank heeft de compensatieregeling aan ons voorgelegd”, zegt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond. “We hebben een aantal zaken doorgerekend en die zien er goed uit.”

Woekerrente

Met de compensatie speelt Rabobank in op diverse uitspraken bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid), dat oordeelt over conflicten tussen klanten en hun verzekeraars of banken. Het Kifid stelde onder meer een klant in het gelijk die vond dat ABN Amro hem te veel rente liet betalen. Hij nam tussen 2010 en 2018 een doorlopend krediet af met variabele rente. Waar de marktrentes die de bank zelf moet betalen almaar daalden, gebeurde dit niet met de tarieven die de klant over zijn flexibel krediet moest betalen. Daardoor betaalde de klant naar zijn oordeel “woekerrente”.

Na ABN Amro leed ook Santander een nederlaag bij klachteninstituut Kifid. De Consumentenbond voert gesprekken met ABN Amro over een compensatieregeling. Crédit Agricole werd eerder om eenzelfde soort zaak terechtgewezen en compenseert nu ongeveer 70.000 mensen. Daarvoor reserveerde de van oorsprong Franse kredietverstrekker 123 miljoen euro.

Naschrift: In een eerdere versie stond ook dat Vesting Finance is terechtgewezen door Kifid, dit is niet juist. Het betreft de Hollandsche Disconto Voorschotsbank (HDV). Vesting Finance verzorgt de leningadministratie voor HDV.

Lees ook:

ABN Amro wacht wellicht een miljoenenclaim, omdat ze klanten niet liet meeprofiteren van de dalende rente

Een klant die vindt dat ABN Amro hem te veel rente liet betalen, heeft gelijk gekregen. Dat brengt een miljoenenclaim tegen de bank dichterbij.

Meer mensen waren boos op hun bank of verzekeraar

Klachteninstituut Kifid zag het aantal financiële klachten vorig jaar weer stijgen. Het wil meer inzetten op bemiddeling om het behandeltraject zo te verkorten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden