Kledingindustrie

Primark belooft een groen tandje bij te schakelen. Eerst zien dan geloven, reageren critici

Winkelende mensen in de wachtrij voor een Primark in Rotterdam. Beeld ANP
Winkelende mensen in de wachtrij voor een Primark in Rotterdam.Beeld ANP

De goedkope kledingwarenhuizen van de Ierse keten moeten een groenere kant op. Actiegroep Schone Kleren Campagne moet het nog maar zien.

Van de bekende grote kledingketens heeft Primark vermoedelijk het meest bedenkelijke imago als het gaat om maatschappelijk verantwoord ondernemen. De kleding die er in de rekken hangt, is spotgoedkoop. De vraag die vaak wordt gesteld is of die broeken, sokken en jurken allemaal even deugdelijk de weg naar de consument vinden. De termen ‘kinderarbeid’, ‘beroerde arbeidsomstandigheden’ en ‘klimaatonvriendelijk’ zijn nooit ver weg als het over Primark gaat.

Het helpt het imago van het Ierse concern ook niet dat het recentelijk nogal achter in de rij stond om een verbeterd akkoord te ondertekenen dat de veiligheid in kledingfabrieken in Bangladesh moet waarborgen. Terwijl concurrenten als C&A, H&M en Zeeman direct hun handtekening zetten, liet Primark aanvankelijk weten ‘nog bezig te zijn met het beoordelen van de overeenkomst’. Volgens actieclub Schone Kleren Campagne (SKC) hebben de Ieren inmiddels wel een krabbel gezet.

Groen tienjarenplan

Als het aan directeur duurzaamheid Lynne Walker van Primark ligt, schakelt het bedrijf nog een groen tandje bij. De prijsvechter introduceert deze week een tienjarenplan om het eigen bedrijf en de keten van leveranciers te vergroenen, meldt Het Financieele Dagblad. Primark, doorgaans een gesloten bolwerk, belooft jaarlijks verslag uit te brengen over de nieuwe voornemens.

Die houden onder meer in dat de kleding in 2025 langer moet meegaan en na twee jaar dragen ook kan worden gerecycled. Bovendien gaat volgens Primark alle weggooiplastic in de ban, moet de voetafdruk in de toeleveringsketen worden gehalveerd en streeft het bedrijf naar een ‘leefbaar loon’ voor alle werknemers in de toeleveringsketen. “Dat vergt grote investeringen, maar ik wil daar geen bedrag op plakken”, verklaart Walker. Primark zegt niet van plan te zijn de hogere kosten door te berekenen naar de consument. Het blijven winkels voor goedkope kleren.

‘Eerst zien dan geloven’

Schone Kleren Campagne is niet direct enthousiast over de groene voornemens van Primark. “Wij verwelkomen wat ze aankondigen. Maar als het om Primark gaat, is het wat ons betreft eerst zien dan geloven”, zegt een woordvoerder van SKC. “Primark heeft in het verleden wel vaker als een spartelend kind tegengewerkt. Dit plan komt bovendien uit eigen gelederen. Dat is minder dwingend dan een onafhankelijke overeenkomst.”

Primark exploiteert wereldwijd ruim 380 kledingwarenhuizen, die doorgaans een jong publiek trekken met een kleine beurs. Een opening van een nieuwe Primark betekent steevast rijen voor de deur en ook op drukke winkeldagen is dat nog vaak het geval. Een garantie voor succes is de budgetformule ook weer niet: in Alkmaar bijvoorbeeld, moest het grote filiaal onlangs voorgoed de deuren sluiten.

Tegenspoed in resultaten

In de jongste resultaten meldt Primark tegenspoed. Het bedrijf verwacht dat de omzet in het vierde kwartaal van het gebroken boekjaar veel lager uitvalt dan twee jaar geleden. De kledingketen gaat uit van een daling van 17 procent. Daarmee delen de Ieren hun leed met de concurrentie uit Zweden (H&M), maar blijven ze achter bij de Spaanse rivaal Zara.

Het moederbedrijf van dat laatste merk, Inditex, heeft zijn winst en omzet weer op het niveau van voor de coronacrisis teruggebracht, liet het woensdag weten. Inditex, dat ook de winkels van onder meer Bershka bezit, zag de bedrijfswinst meer dan verdubbelen nu in veel landen de winkels weer open zijn en andere coronamaatregelen zijn afgebouwd. De Zweedse branchegenoot H&M had juist last van matige verkopen in Azië en Australië, waar de coronamaatregelen verzwaard werden.

Lees ook:

C&A, Aldi, Lidl en Hugo Boss onder vuur wegens dwangarbeid in China

C&A, Aldi, Lidl en Hugo Boss hebben mogelijk geld verdiend aan dwangarbeid in China. Een mensenrechtenorganisatie wil dat het Openbaar Ministerie onderzoek doet.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden