Inflatie

PostNL waarschuwt voor hogere tarieven om pakketten te versturen

Het PostNL pakkettensorteercentrum in Nieuwegein. Hier worden kleine pakketten verwerkt. Beeld Jeroen Jumelet, ANP
Het PostNL pakkettensorteercentrum in Nieuwegein. Hier worden kleine pakketten verwerkt.Beeld Jeroen Jumelet, ANP

Consumenten winkelen weer, en bestellen daardoor iets minder. Een bedrijf dat dit meteen merkt is PostNL. De pakket- en postbezorger zag de omzet en het resultaat afgelopen kwartaal dalen doordat minder pakketten werden verzonden.

ANP

PostNL waarschuwt dat het de tarieven voor pakketbezorging moet verhogen vanwege de hoge inflatie. Daardoor kampt het post- en pakketbedrijf onder meer met stijgende brandstofkosten. Topvrouw Herna Verhagen zegt in een toelichting dat PostNL momenteel extra maatregelen neemt om de kosten te beheersen. Maar het is volgens haar ook duidelijk dat de hogere kosten niet alleen goedgemaakt kunnen worden door efficiënter te werken.

“De komende tijd zullen ook prijsaanpassingen nodig zijn”, geeft Verhagen aan. “Dat gaat dan niet over de post, maar over de pakketten”, licht ze toe. Ook zal het nog niet om prijsverhogingen voor dit jaar gaan, waarschijnlijk zullen de aanpassingen later pas ingaan. Hoeveel de tarieven voor bijvoorbeeld het verzenden van pakketten precies zullen toenemen, werkt PostNL nog uit. De onderneming merkt dat de laatste tijd minder pakketten worden verzonden.

Verhagen wijst erop dat de inflatie ook de consumentenbestedingen onder druk zet. Dat is volgens haar ook een reden voor de stagnerende ontwikkeling van de pakketvolumes. De inflatie leidt tot onvoorspelbaarheid voor het bedrijf, niemand weet hoe het bestelgedrag van mensen er in de toekomst uitziet met deze stijgende prijzen.

Lagere verwachtingen

Het marktaandeel van PostNL zou wel stabiel blijven, maar de onderneming schroeft de verwachtingen voor de bedrijfswinst in heel dit jaar wat terug. Vorig kwartaal zakten de totale opbrengsten van het bedrijf met 11 procent tot 746 miljoen euro. De winst liep terug tot 5 miljoen euro, van 56 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar.

Van april tot en met juni had PostNL bijna 13 procent minder pakketten om te vervoeren dan een jaar terug. Bij die daling speelde een corona-effect ook een grote rol, benadrukt het bedrijf. Tijdens de coronapandemie nam online shoppen een vlucht en werden veel meer pakketten verstuurd. Inmiddels trekken veel consumenten weer naar de winkelstraten.

Verhagen vertrouwt er niettemin op dat de ontwikkeling dat steeds meer online wordt gekocht zich zal voortzetten. Ze gaat er dus vanuit dat de hoeveelheid pakketten voor PostNL na dit jaar weer zal oplopen.

Verder had PostNL het voorbije kwartaal ruim 7 procent minder post om te bezorgen. Volgens het bedrijf was dat niettemin iets meer dan verwacht.

Bij de postbezorging kampt PostNL de laatste tijd met personeelstekorten. Er zijn tussen de 1300 en 1500 postbezorgers extra nodig. Om de functie aantrekkelijker te maken, wordt alle postbezorgers inmiddels een vast contract aangeboden. De recente aankondiging daarover zorgt er volgens Verhagen voor dat de laatste dagen ongeveer tien keer zoveel sollicitaties binnenkomen als normaal.

Lees ook:

PostNL biedt alle postbezorgers vast contract aan

Het bedrijf gaat om zowel werknemers die al in dienst zijn een vaste baan aanbieden, als nieuwe werknemers.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden