Bezorging

PostNL profiteert van pandemie en investeert flink in pakketautomaten

Postbezorging in de regio Delft.
 Beeld ANP, Lex van Lieshout
Postbezorging in de regio Delft.Beeld ANP, Lex van Lieshout

In 2024 wil PostNL zo’n 1500 pakketautomaten hebben, verdeeld over heel Nederland. Deze moeten op plekken komen ‘waar mensen toch al naartoe gaan’.

Redactie Trouw

PostNL gaat de komende jaren 450 miljoen euro extra investeren om onder meer het aantal pakketautomaten uit te breiden. Ook worden het netwerk en de capaciteit sneller vergroot. De pakketautomaten zijn een aanvulling en geen vervanging van de 4000 bezorgpunten bij winkeliers, aldus Verhagen. Klanten van PostNL kunnen zelfstandig pakketten of post versturen via de automaten. Ook kunnen er pakketten worden ontvangen.

“Om de sterkere toename van de pakketvolumes op te vangen, breiden we de capaciteit verder en eerder uit dan was voorzien”, zegt topvrouw Herna Verhagen. “Het gedrag van de consument is veranderd, vooral als gevolg van Covid-19. Er wordt meer online gekocht en e-commerce is versneld.”

PostNL bleef er in het tweede kwartaal van 2021 van profiteren dat mensen door de coronapandemie meer laten bezorgen. Het postbedrijf leverde 95 miljoen pakketten af, 11 procent meer in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Het volume nam wel wat af ten opzichte van het eerste kwartaal, doordat winkels weer open mochten. In het eerste kwartaal werden nog 108 miljoen pakketten bezorgd.

Coronapost

Er werd ook 4 procent meer post bezorgd. Dat kwam door de uitnodigingen voor een coronavaccinatie die bij mensen thuis werden afgeleverd en doordat er sprake was van herstel van de advertentiepost. Ook was het afgelopen kwartaal sprake van een positief effect doordat er een extra werkdag was ten opzichte van de periode waarmee wordt vergeleken.

Van het bedrijfsresultaat van 63 miljoen euro, dus de winst voor aftrek van onder meer belastingen, denkt PostNL dat 26 miljoen euro gerelateerd is aan de coronacrisis. Het bedrijf verwacht dat die winst niet terugkeert als de coronacrisis voorbij is. Het bedrijf behaalde een kwartaalomzet van 838 miljoen euro, tegen 789 miljoen euro een jaar eerder. Netto werd in het tweede kwartaal een winst geboekt van 41 miljoen euro, net als vorig jaar.

Lees ook:

Recordaantal pakketten stuwt de winst van PostNL naar ongekende hoogte

Nooit eerder hebben pakketbezorgers zo vaak aangebeld bij thuiszittende Nederlanders.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden