Postfusie

PostNL: ook na de fusie banen voor het personeel van Sandd

Herna Verhagen, bestuursvoorzitter van PostNL en Ronald van de Laar, directeur van Sandd, geven een toelichting op de voorgenomen samenvoeging van beide bedrijven. Beeld ANP

PostNL maakt haast met de inlijving van voormalig concurrent Sandd. Binnen een jaar moet er één  netwerk van bezorgers zijn.

De ongeveer 11.000 postbezorgers van Sandd kunnen bij PostNL aan de slag nu beide bedrijven samengaan. De paar duizend chauffeurs, sorteerders, pakkettenbezorgers, marketeers en financieel deskundigen die nu nog bij Sandd werken, kunnen bij PostNL solliciteren. Omdat er momenteel veel vacatures zijn bij PostNL, zegt ­bestuursvoorzitter Herna Verhagen te verwachten dat het gros van het Sandd-personeel bij zijn nieuwe moeder aan het werk kan: is het niet bij de postbezorging dan wel bij de afhandeling en aflevering van pakketten.

Verhagen maakte dinsdag de contouren bekend van de fusie tussen PostNL (38.000 personeelsleden) en Sandd. Het netwerk van Sandd wordt de komende maanden in het PostNL-netwerk geschoven. Dat proces moet medio volgend jaar afgerond zijn. Dan heeft, in de woorden van Verhagen, “heel Nederland een (brieven)bus in de buurt en een bezorger in de straat.” Wat dat betekent voor de distributiecentra en kantoren van Sandd is volgens Verhagen nog niet bekend, al meldde Het Financieele Dagblad dat het hoofdkantoor van Sandd in Apeldoorn gesloten zal worden. Ook is, zegt Verhagen, nog niet helder of er mensen van Sandd bestuursfuncties krijgen bij PostNL. De merknaam Sandd (dat staat voor Sort and Deliver) zal verdwijnen, de postzegels van het bedrijf ook.

Voor de Sandd-mensen die geen plek kunnen vinden bij PostNL is er een afvloeiingsregeling. Ook kunnen die hulp krijgen bij het zoeken naar een nieuwe baan. Verhagen: “Daar hebben we veel ervaring mee.” Maar de kans dat Sandd-personeel een plek vindt bij PostNL is groot, denkt zij. “We hebben duizenden vacatures.”

50 tot 60 miljoen euro besparing

De huidige samenwerking met de sociale werkplaatsen zet PostNL voort. Bestaande reorganisatieplannen bij PostNL gaan, op z’n minst tijdelijk, de koelkast in. Verhagen: “We gingen ervan uit dat we met PostNL minder post zouden gaan bezorgen en dat we locaties moesten sluiten. Met Sandd komt er nu juist volume bij.”

PostNL betaalt 105 miljoen euro voor Sandd en neemt ook vorderingen op het bedrijf ter waarde van 25 miljoen voor zijn rekening.

Verhagen verwacht dat de samenvoeging gepaard gaat met 50 tot 60 miljoen euro aan extra kosten, onder meer voor het sociaal plan. Het uitstel, of mogelijke afstel, van de reorganisatieplannen kost PostNL nog eens 30 tot 50 miljoen euro. De baten van al die uitgaven komen later, verwacht Verhagen: uiteindelijk zal PostNL door de overname jaarlijks zo’n 50 tot 60 miljoen euro besparen. Door de extra uitgaven zit er tijdelijk geen dividend in voor de aandeelhouders van PostNL. Verhagen hoopt over een of twee jaar weer dividend te kunnen uitkeren.

Monopolie op postbezorging

PostNL en zijn in 1999 opgerichte ­rivaal Sandd maakten in februari ­bekend dat zij hun krachten wilden bundelen. Belangrijkste reden: de ­gestage krimp van de postmarkt, waardoor beide partijen vreesden verlies te gaan leiden op hun postbezorging. Waar de bedrijven hun pakketafdelingen snel zagen groeien, daalde het aantal bezorgde poststukken van jaar op jaar. Verhagen verwacht dat die daling de komende jaren doorzet.

De Autoriteit Consument en Markt zette in september een streep door de fusieplannen, omdat PostNL en Sandd samen een monopolie op de postbezorging zouden krijgen. Dat zou kunnen leiden tot (te) hoge tarieven.

Staatssecretaris Keijzer (Economische Zaken) besloot vorige week die beslissing naast zich neer te leggen, met een beroep op het algemeen ­belang. Zij legde het bedrijf wel een aantal restricties op.

Postzegelprijs mag niet onbeperkt stijgen

Zo mag de postzegelprijs niet harder stijgen dan de kosten die PostNL maakt. PostNL mag een rendement van maximaal 9 procent maken op de bezorging van ‘consumentenpost’ – nu geldt nog een maximumwinstmarge van 10 procent. Dat percentage van 9 procent gaat ook gelden voor het bezorgen van bedrijfspost. Daarvoor geldt nu nog geen maximumrendement.

Verder mag PostNL de kosten die het maakt voor de overname van Sandd niet verhalen op zijn klanten.

Lees ook:

PostNL en Sandd mogen tóch fuseren na ingrijpen van staatssecretaris

Onder strenge voorwaarden krijgt PostNL alsnog toestemming om concurrent Sandd over te nemen, heeft staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken) besloten. De staatssecretaris gaat daarmee in tegen het oordeel van de Autoriteit Consument & Markt (ACM), die eerder besloot geen vergunning te verlenen voor de fusie.

Postbezorging zou niet meer rendabel zijn als PostNL en Sandd niet fuseren tot monopolist. Maar volgens grote bedrijven die nog altijd veel post versturen, is er een andere weg.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden