Ondernemers

PostNL bedankt zijn servicepunten, maar gaat minder vergoeding betalen

Postpakketten in een Primera-filiaal dat fungeert als pakketservicepunt voor PostNL. Beeld ANP
Postpakketten in een Primera-filiaal dat fungeert als pakketservicepunt voor PostNL.Beeld ANP

PostNL boekt stevig winst vanwege de groei van het aantal pakketten, maar verlaagt intussen de vergoeding voor zijn servicepunten.

PostNL bezorgde in 2020 een recordaantal pakketten en vooral vanaf half december, toen de tweede lockdown inging en kerst naderde, was het erg druk. Maar de servicepunten die veel van die pakketten verwerken, moeten het toch binnenkort met een lagere vergoeding doen. “Dat is winst maken over de rug van deze ondernemers”, zegt een van hen.

PostNL heeft een netwerk van 3750 servicepunten, bijvoorbeeld in boek- en tijdschriftenwinkels, waar mensen hun pakketje kunnen afhalen. Veel van die winkels zijn sinds half december noodgedwongen gesloten, en daarom betaalt PostNL hun sinds die tijd een vergoeding om open te blijven voor het verwerken van pakketten: 19 euro per uur, voor acht uur per dag. 

Onder die voorwaarden vindt 85 à 90 procent het de moeite waard om open te blijven als pakketservicepunt, zegt een woordvoerster van PostNL. “Daar zijn we blij om, en we vinden het ook belangrijk om deze ondernemers te ondersteunen, waar mogelijk.” 

Eén medewerker betalen

In een brief bedankt PostNL nu deze servicepunten, want die zorgden dat onder ‘moeilijke omstandigheden’ de pakketbezorging kon doorgaan. Tegelijkertijd kondigt het bedrijf aan dat het tot het eind van de lockdown voortaan voor nog maar zes uur per dag die vergoeding betaalt, omdat de pakkettenstroom na de piek van december afneemt.

Niet waar, zegt een franchisenemer van Bruna – die uit angst voor repercussies anoniem wil blijven. Nog steeds haalt PostNL bij haar per dag drie rolcontainers per dag op vol pakketten die klanten online hebben besteld, maar willen terugsturen. Ook de stroom klanten die iets wil laten bezorgen of die een pakket komt ophalen dat niet thuis bezorgd kon worden, neemt niet af.

“We moeten dus hetzelfde werk doen in minder tijd, en dus harder werken  tegen een lagere vergoeding”, zegt de Bruna-winkelier. “Dit betekent dat ik per dag zo’n 40 euro minder verdien, van de eerdere 160 euro.” Van de PostNL-vergoeding kan zij net die ene medewerker betalen die zij in dienst heeft. De PostNL-vergoeding is voor haar van levensbelang, omdat zij pas in juli begon en daarom als startende ondernemer tot nu toe geen enkele overheidssteun kreeg.

Met de vergoeding wilde PostNL boeken- en sigarenzaken overhalen om toch actief te blijven als afhaalpunt. Audax, het concern waar Bruna, Primera en AKO onder vallen, weigerde de eigen winkels open te houden. Audax vond de vergoeding te laag. En het was voor winkeleigenaren vervelend om verder niets te mogen verkopen. Dat leidde aanvankelijk tot veel onbegrip. Toch kozen veel franchisenemers van dezelfde ketens er wel voor hun afhaalpunt in stand te houden.

Het gemak van online

Juist deze week maakte PostNL bekend dat de groei van de stroom pakketten tot veel meer omzet leidt én tot een winst van waarschijnlijk zo’n 240 miljoen euro. Een deel van die stroom zal na de coronacrisis waarschijnlijk opdrogen, verwacht het bedrijf. Maar omdat veel mensen gewend zijn geraakt aan het gemak van online bestellen, zal een deel van de groei blijvend zijn.

Volgens de franchisenemer wil PostNL zo alleen maar de winst van het beursgenoteerde bedrijf verder opvoeren. Maar de PostNL-woordvoerster zegt dat het om ‘serieus geld’ gaat, de vergoedingen aan de servicepunten. Die kosten het bedrijf, als de lockdown afloopt op 10 februari, ongeveer 13,5 miljoen euro. “Nu de grootste drukte voorbij is, is het logisch om daar minder geld aan uit te geven.”

De naam van de Bruna-franchisenemer is bij de hoofdredactie bekend.

Lees ook:

‘De boodschappen op kaartjes zijn vorig jaar persoonlijker geworden’

PostNL heeft het ongekend druk tijdens de coronacrisis, een periode dat iedereen online winkelt. Topvrouw Herna Verhagen: ‘Wij hebben het in korte tijd voor elkaar gekregen om op te schalen van 5,5 miljoen pakjes per week in januari vorig jaar naar 10 miljoen pakjes per week nu’.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden