Kunstmatige intelligentie

Philips marktleider medische apparatuur: diagnose longkanker sneller met 3D-beelden

De nieuwe generatie MRI. ‘Hoe mensen door een scanner gaan moet een veel betere ervaring worden', zegt Bert van Meurs van Philips. Beeld Philips

Aan de vooravond van de grootste radiologische beurs ter wereld laat Philips zien wat het allemaal kan op het gebied van medische toepassingen.

Ooit was de slogan van het bedrijf ‘Let’s make things better’. Toen ging het Philips nog om het beter maken van dingen. Tegenwoordig gaat het Philips nog steeds om beter maken, maar dan van mensen. De jaaromzet van ruim 18 miljard euro haalt het bedrijf nu uit alles wat te maken heeft met gezondheid en verzorging. 

Koninklijke Philips NV is wereldmarktleider op het gebied van medische apparatuur. Specialiteit: precisie-diagnose, wat vooral neerkomt op de verkoop van scanners en steeds meer ook software. Maar de concurrentie is groot, met Siemens en General Electric als voornaamste tegenstrevers. Die moeten worden afgetroefd met nóg slimmere medische snufjes en dat wil Philips zondag gaan doen op de RSNA in Chicago, de grootste radiologische beurs ter wereld.

Op het Amsterdamse hoofdkantoor gaven Kees Wesdorp van de divisie diagnose en Bert van Meurs, de baas van de beeldgestuurde behandeling, gisteren uitleg over de nieuwste ontwikkelingen. Wesdorp: “We willen de wereld beter maken en we gaan daar op de beurs een hoop innovaties laten zien.” Wesdorp is de bijeenkomst begonnen met een weetje. “Als één mens al zijn bloedvaten aan elkaar zou rijgen, krijg je een snoer met een lengte waar je twee keer de wereld mee rond kunt.” Hij wil ermee aangeven met wat voor high tech-apparatuur een specialist aan moet komen om al die vaten te kunnen bestuderen.

Philips blijft scanners verkopen maar slimme software rukt op. Beeld ANP

Steeds meer slimme software

Daarbij komt steeds meer slimme software kijken, legt Wesdorp uit, programmatuur die wordt gestuurd door kunstmatige intelligentie. “Dat betekent niet dat Philips minder zal inzetten op hardware zoals scanners, maar de rol van informatica neemt toe. Data, digitale kennis.”

Niet voor niets nam Philips in augustus officieel Carestream Health over, een bedrijf in gezondheidstechnologie. De bedoeling van Philips is om klanten – vaak grote ziekenhuisgroepen in de hele wereld – te trekken door ze een heel ‘medisch pakket’ te verkopen. Dus niet alleen grote scanners en robotarmen die radiologen helpen om rondom de patiënt te navigeren. Philips wil ook geld verdienen met software en de servicediensten die daaraan gekoppeld zijn.

Wesdorp: “Maar we willen ziekenhuizen ook helpen om met onze oplossingen kosten te drukken. Heeft een ziekenhuis wel 10 scanners nodig als we algoritmes hebben waardoor het met 5 scanners ook kan? En we willen het werk van specialisten verlichten. Door een toegenomen patiëntvolume staat er enorm veel druk op radiologen en hun staf.” Dan is het natuurlijk handig als je als specialist een scanner in huis hebt die in één ‘beeldbehandeling’ ziet hoe lang een patiënt is, of iemand een pacemaker heeft en wat al niet. Belangrijk is vooral het snel kunnen opsporen van kleine tumoren.

Hoe beter de beelden, hoe sneller bijvoorbeeld tumoren kunnen worden opgespoord. Zo probeert Philips de concurrentie voor te blijven. Beeld Philips

Lokaliseren van longkanker

Dat kan Philips steeds beter, met name bij het lokaliseren van longkanker. “Longkanker wordt vaak laat ontdekt. Met 3D-beelden van de luchtwegen kunnen kleine tumoren sneller gezien worden. Philips is hierin pionier”, vertelt Wesdorp. Voorlopig, althans. Siemens en General Electric kunnen het ook, maar die doen het niet. Nog niet. 

Het draait in de markt voor medische apparatuur allemaal om een goed beeld. Om levertumoren beter te kunnen zien, om hart- en vaatziekten te kunnen behandelen, om een herseninfarct te kunnen bestuderen of om hartritmestoornissen op te kunnen sporen. Van Meurs: “Een goed beeld op het scherm geeft de dokter ook letterlijk een goed beeld van de patiënt.”

En om die patiënt, daar is het uiteindelijk toch om te doen. Slaagt Philips erin om het leed van de patiënt met de spullen die ze maken te verzachten? “Het zal nooit een fijne ervaring zijn om naar het ziekenhuis te moeten, maar je kunt het wel comfortabeler maken, de angst wegnemen, patiënten beter voorbereiden. Hoe mensen door een scanner gaan moet een veel betere ervaring worden. En een ontspannen patiënt zorgt voor nauwkeurigere beelden.”

Lees ook:

Philips: Nijpend tekort aan ICT-ers met kennis over kunstmatige intelligentie

Het tekort aan data-specialisten begint ernstige vormen aan te nemen, waarschuwt Hans de Jong, president van Philips Nederland. “Het is een maatschappelijk probleem.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden