Fusie

Peugeot en Fiat Chrysler vormen een nieuwe autogrootmacht: Stellantis

De logo's van Fiat en Peugeot gebroederlijk naast elkaar. Samen met 12 andere merken vormen ze binnenkort de nieuwe autoreus Stellantis. Beeld AFP
De logo's van Fiat en Peugeot gebroederlijk naast elkaar. Samen met 12 andere merken vormen ze binnenkort de nieuwe autoreus Stellantis.Beeld AFP

Groot zijn is in de fel concurrerende auto-industrie niet groot genoeg. Daarom gaan het Franse PSA en het Italiaans-Amerikaanse Fiat Chrysler samen.

Het was lang zoeken en aftasten, maar de vonk is overgeslagen: autofabrikanten PSA en FCA gaan samen. Deze week gaven de aandeelhouders van zowel het Franse PSA ( Peugeot, Citroën, Opel, DS) en het Italiaans-Amerikaanse Fiat Chrysler Automobiles hun goedkeuring voor de fusie. In december keurde de Europese Commissie de eenwording al goed.

Als de laatste plooien worden gladgestreken, ontstaat dan de op drie na grootste automobielproducent ter wereld. Alleen Volkswagen, Toyota en Renault-Nissan zijn groter. Het samengesmolten bedrijf gaat Stellantis heten en komt onder leiding te staan van PSA-topman Carlos Tavares. De combinatie bouwt samen jaarlijks zo’n 8,7 miljoen voertuigen. De jaaromzet van PSA en FCA samen was in 2019 ruim 183 miljard euro.

Kosten besparen

Volgens Rico Luman, sectoreconoom automotive bij ING, maken de twee autofabrikanten er voornamelijk één bedrijf van om kosten te besparen: “De benodigde investeringen in elektrische en nieuwe andere technologie zijn groot. Deze ontwikkelingskosten kunnen worden gedeeld en een groot deel hoeft niet dubbel te worden gemaakt. Dat kan op termijn miljarden aan investeringen schelen.”

Autofabrikanten besparen in de productie veel geld door verschillende modellen hetzelfde onderstel en dezelfde motoren mee te geven. Een Volkswagen Passat verschilt bijvoorbeeld onderhuids weinig van een Skoda Superb. Maar ook de PSA Group boekt al op die manier succes door bijvoorbeeld de Opel Corsa te bouwen op een Peugeot-bodemplaat. Mede door het delen van techniek binnen het concern zit er weer muziek in het Duitse merk, dat door PSA in 2017 voor 2,2 miljard euro werd ingelijfd.

Elektrische concurrentieslag

Door kosten te besparen heeft Stellantis meer geld om in elektrische modellen te investeren. Groot zijn, zoals PSA en FCA apart van elkaar al waren, is daarvoor niet groot genoeg. Luman: “Om mee te kunnen blijven doen moet FCA-PSA grotere concurrenten zoals VW kunnen bijhouden bij de inhaalslag die moet worden gemaakt. FCA-PSA loopt bijvoorbeeld nog achter op het gebied van elektrificatie. De afzet van elektrische auto’s is tegen de markt in gegroeid en zet de stijgende lijn door in 2021. Er is door de pandemie ook meer momentum voor elektrisch. Wat kosten betreft komt het keerpunt voor een stekkerauto ten opzichte van benzine of diesel voor consumenten in verschillende markten dichterbij. De komende paar jaar zijn dus cruciaal voor de concurrentieslag op dit gebied.”

Helemaal vreemden voor elkaar waren PSA en FCA overigens niet: de twee maken samen al lichte bedrijfswagens. Zeer waarschijnlijk zien de aanstaande partners ook voordeel in het feit dat ze beide op verschillende continenten een goede marktpositie hebben. Waar PSA sterk aanwezig is in Europa met Peugeot, Citroën en Opel, is FCA goed thuis in vooral de VS met merken als Dodge, Jeep, Chrysler en Ram. Bovendien haalt PSA, toch de dominante van de twee, met FCA een paar merken binnen uit andere segmenten. Het sportieve Alfa Romeo, het exclusieve Maserati, het stoere Dodge, de stadsautootjes van Fiat.

Veertien merken, ook Vauxhall en Lancia

Het ziet er vooralsnog niet naar uit dat de nieuwe alliantie merken gaat schrappen. Stellantis blijft veertien merken voeren, waarbij dus plaats blijft voor een regionaal merk als Vauxhall en een kleine speler als Lancia. Of de fusie banen kost is niet bekend. In totaal werken er nu zo'n 400.000 mensen bij PSA-FCA.

Met de deal die nu dus tot een nieuwe autogrootmacht leidt, is het vermoedelijk nog niet gedaan met grote fusies in de autowereld, denkt sectoreconoom Rico Luman: “Ik zou me kunnen voorstellen dat Chinese fabrikanten zich verder op het overnamepad begeven, zoals bij Volvo gebeurde met Geely. Ook lossere combinaties van samenwerking zijn mogelijk, zoals tussen VW en Ford.”

Om belastingtechnische redenen krijgt Stellantis zijn hoofdkantoor in Amsterdam. FCA had zijn (fiscale) hoofdkantoor al jaren in Nederland. In de praktijk zal het bedrijf worden bestuurd vanuit de bestaande hoofdkwartieren in Rueil-Malmaison (PSA) en Londen ( FCA).

Lees ook:

Het gaat zo goed met de verkoop van tweedehands auto’s dat de coronadip alweer bijna is weggewerkt

Na een korte coronadip zijn gebruikte auto’s ineens niet aan te slepen. ‘De occasionmarkt is echt een aparte tak van sport geworden.’

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden