Werkvergunning

Pakketbezorger PostNL en onderaannemers krijgen boetes voor illegale werknemers

Medewerkers van pakketdienst DPD sorteren pakketjes in het pakkettensorteercentrum. ANP ROB ENGELAAR Beeld ANP
Medewerkers van pakketdienst DPD sorteren pakketjes in het pakkettensorteercentrum. ANP ROB ENGELAARBeeld ANP

De Inspectie SZW heeft ruim acht ton aan boetes opgelegd aan bedrijven in de pakketbezorging die werkten met illegale werknemers.

Bij controles op de werkvloer van een transportbedrijf in 2019 heeft de inspectie van het ministerie van sociale zaken en werkgelegenheid (SZW) chauffeurs aangetroffen van wie de papieren niet in orde waren. Omdat deze ingehuurde krachten niet uit Europa kwamen, moest de werkgever over een werkvergunning beschikken. Die ontbrak bij 36 van de bezorgers. De boete daarvoor is 8000 euro per werknemer.

Ze werkten voor een onderaannemer van PostNL in Zuid-Holland. Deze werknemers verzorgden het nachtelijke vervoer van de pakketten tussen de depots. Niet alleen de onderaannemer krijgt een boete, maar ook PostNL als opdrachtgever kan een boete van 288.000 euro tegemoet zien. Voor bedrijven met illegale werknemers geldt dat zowel opdrachtgevers als eventuele onderaannemers aansprakelijk zijn.

Een van de onderaannemers betaalde ook nog eens te weinig

In totaal is in deze zaak 828.000 euro aan boetes opgelegd. De drie bedrijven die de werknemers hebben uitgeleend, krijgen boetes van 68.000 euro, 128.000 euro en 56.000 euro. Een van de onderaannemers heeft ook nog een boete gekregen van 37.000 euro, omdat hij de werknemers te weinig betaalde; hij hield zich niet aan het wettelijke minimumloon. Ook betaalde hij te weinig vakantiegeld. Betrokken bedrijven kunnen nog bezwaar maken bij het ministerie en in beroep gaan bij de bestuursrechter.

PostNL is al eerder met een boete van 24.000 euro op de vingers getikt toen het als opdrachtgever betrokken was bij de inzet van illegale werknemers. “Samenwerking met andere partijen is voor ons van groot belang om de volumes, ook in drukke tijden, op tijd te kunnen verwerken”, zegt een woordvoerder van PostNL. “Maar we werken niet meer samen met het transportbedrijf dat in 2019 chauffeurs inzette terwijl de firma niet voldeed aan de Wet arbeid vreemdelingen.”

De markt voor pakketbezorging heeft vleugels gekregen

De Inspectie SZW laat weten dat het ‘een ingewikkelde zaak’ is. De tijd tussen overtreding en boete is daardoor lang. Ondertussen heeft de markt voor pakketbezorging, mede door de corona pandemie, vleugels gekregen. PostNL bezorgt 1,1 miljoen pakketten per dag. De werkdruk om de pakketten op tijd en op de juiste plaats bezorgd te krijgen, neemt toe. Daarbij komt de piekbelasting tijdens bijvoorbeeld feestdagen, waarvoor extra personeel ingezet moet worden. Dit vergroot het risico op te lang werken, onderbetaling en werken zonder vergunning.

De inspectie heeft de resultaten en de boeterapporten besproken met de vier grote spelers (PostNL, DHL, DPD en GLS) en houdt de aangekondigde verbeteringen in de gaten. PostNL laat weten vaker en scherper te controleren om herhaling te voorkomen.

Lees ook:

Recordaantal pakketten stuwt de winst van PostNL naar ongekende hoogte

Nooit eerder hebben pakketbezorgers zo vaak aangebeld bij thuiszittende Nederlanders.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden