Treinverkeer

‘Overheid bevoordeelt NS en beknot regionale vervoerders’

Koning Willem-Alexander tijdens de opening van de nieuwe spoorlijn tussen Roodeschool en Eemshaven.Beeld ANP

Vijf regionale vervoerbedrijven verzetten zich tegen het besluit van staatssecretaris Van Veldhoven om het treinvervoer op het belangrijkste deel van het spoorwegnet (het hoofdnet) te gunnen aan de Nederlandse Spoorwegen (NS). 

Volgens de vijf, Arriva, Transdev, Qbuzz, Keolis en EBS, worden NS bevoordeeld en strookt het besluit niet met Europese regelgeving en het regeerakkoord. De vervoerders stappen eerst naar de bestuursrechter. Daarna willen ze de kwestie aankaarten bij de Europese Commissie.

Vorige maand besloot Van Veldhoven dat de NS ook na 2025 op het hoofdrailnet mogen rijden. De concessie aan NS loopt in 2024 af, maar Van Veldhoven vindt dat het spoorbedrijf, dat voor 100 procent in handen is van de overheid, zijn werk de laatste jaren goed doet. Vandaar dat ze de concessie aan NS wil verlengen tot 2035.

Concurrentie indammen

Arriva (dochterbedrijf van Deutsche Bahn), Transdev (eigenaar van Connexxion) en de drie anderen zijn van mening dat de Europese Commissie onderhandse gunning aan staatsbedrijven na 2024 niet meer toestaat. Daarnaast vinden ze dat Van Veldhoven de concurrentie op het spoor indamt, terwijl de Commissie graag meer concurrentie ziet.

De regionale vervoerders hebben volgens Anne Heitinga (directeur van Arriva) en Pier Eringa (directeur van Transdev) niet de intentie om zelf actief te worden op het hoofdnet: de intercity’s en het treinvervoer in de Randstad. Ze willen wel hun regionale activiteiten uitbreiden en vrezen dat NS de sterke positie op het hoofdnet zullen gebruiken om weer actiever te worden in de regio, stelt het duo in een gesprek met NRC Handelsblad. De NS zijn deels beter gaan werken doordat ­andere ­bedrijven een deel van het regionale vervoer zijn gaan verzorgen, betogen zij.

Lees ook:

Goednieuwsshow bij de NS: ‘De trein is terug’

De tijd dat de NS het nationale pispaaltje waren, lijkt voorbij. Het spoorbedrijf heeft vooral goed nieuws te melden bij de jaarcijfers.

NS vragen staatssteun. ‘Over vijf jaar pas weer evenveel treinreizigers als in 2019’

De Nederlandse Spoorwegen stevenen af op megaverliezen. Zonder hulp van de staat overleeft het bedrijf de crisis niet.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden