Westfield

Overdekt winkelcentrum met maar liefst 280 winkels opent midden in de coronacrisis: ‘Dit was een no brainer’

De Westfield Mall of The Netherlands in Leidschendam. Beeld ANP
De Westfield Mall of The Netherlands in Leidschendam.Beeld ANP

Het grootste overdekte winkelcentrum van Nederland staat in Leidschendam en moet 15 miljoen bezoekers per jaar trekken.

Twee keer moest de opening worden uitgesteld maar donderdag mochten nieuwsgierige winkelfanaten naar binnen: De Westfield Mall of the Netherlands is klaar. Dat is wel even spannend. Er zijn zoveel mensen op het winkelparadijs afgekomen, dat beveiligers de handen vol hebben om de opening coronaproof te laten verlopen. Het is ook niet niks wat hier in Leidschendam uit de grond is gestampt.

Het ‘grootste overdekte winkelcentrum van Nederland’ noemen de projectontwikkelaars van Unibail-Rodamco-Westfield het. Bart van Twillert, manager van het winkelcentrum en de gids van vandaag, formuleert het iets voorzichtiger: “Het is net hoe je het meet. Dit winkelcentrum is in omvang vergelijkbaar met Hoog Catharijne.”

Organische architectuur

Hoe dan ook; indrukwekkend is Westfield zeker. Met de organische architectuur is het gebouw (117.000 vierkante meter groot, 280 winkels) niet te missen. Een complete metamorfose in vergelijking met het winkelcentrum dat hiervoor op deze plek stond. Dat was ook al groot, maar vervallen.

Nu slenteren hier hele volksstammen met mondkapjes langs de neusjes van de zalm op het gebied van winkelen. Alle ketens die er, ieder op hun eigen manier, toe doen, zetten hier hun flagshipstore neer. Hun beste paard van stal, zeg maar. Hun nieuwste concept. Zo heeft de Spaanse kledingformule Zara een hypermodern filiaal aan de rand van Westfield, het Amsterdamse modemerk Scotch & Soda pakt uit met een geel betegelde gevel, Albert Heijn en Jumbo bieden tegen elkaar op met een extra large supermarkt en de regionale boekhandelketen Paagman heeft een winkel strakgetrokken om van te likkebaarden. Om er maar een paar te noemen. Zelfs het al bijna vergeten Peek & Cloppenburg maakt hier in Leidschendam een gewaagde comeback.

Zo breed mogelijk publiek

Van Twillert vertelt dat het bij het binnenhalen van winkels ‘bijna een religie is’ om een selectie te maken voor een zo breed mogelijk publiek: “Ook mannen moeten zich hier een dag kunnen vermaken. Daarom zit hier ook een hifi-winkel van het merk Denon en hebben we het elektrische automerk MG gestrikt.”

Misschien zit het mooie van zo’n groot winkelcentrum ook in het kleine: Westfield beschikt over gekoelde kluisjes om je boodschappen in te bewaren tijdens het shoppen.

De bedoeling is dat mensen hier van tien uur ’s ochtends tot ’s avond laat zoet kunnen zijn. Als er maar genoeg te beleven is komen de mensen vanzelf, zo redeneert Westfield, dat wereldwijd nog honderd soortgelijke winkelcentra exploiteert. Door corona moeten bezoekers voor een ‘totaalbeleving’ nog wel geduld hebben. Restaurants, de bioscoop en andere vormen van vermaak mogen later pas open.

Vijftien miljoen bezoekers

Westfield Mall of the Netherlands moet volgens Van Twillert jaarlijks vijftien miljoen bezoekers over de vloer krijgen. Hij is ervan overtuigd dat dat gaat lukken. “Het is altijd gedurfd om 610 miljoen euro te investeren in dit winkelcentrum, maar tegelijkertijd was dit voor ons vanaf het begin een no brainer.”

Afgaand op de toeloop die het winkelcentrum donderdag al beleeft, is het begin in ieder geval hoopgevend. Ook opvallend in tijden van spookachtige winkelstraten met lege panden, is de bezetting. Van Twillert: “Op dit moment is 92 procent verhuurd en we zijn nog volop in gesprek om ook de laatste winkelruimtes te vullen.”

Lees ook:

Het grootste winkelcentrum van Nederland is niet bang voor online shoppers

Mall of the Netherlands is open. Kan zo’n winkelparadijs partij bieden aan het internet?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden