Verkoopaccount

Op Bol.com kan je als particulier je spullen niet meer kwijt

Pakjes worden voor verzending gesorteerd in het distributiecentrum van Bol.com in Waalwijk. Beeld ANP
Pakjes worden voor verzending gesorteerd in het distributiecentrum van Bol.com in Waalwijk.Beeld ANP

Bol.com richt zich niet langer op de particuliere verkoper. Het bedrijf haalt liever de banden met zijn zakelijke partners verder aan.

Zelf winkeltje spelen via het platform van webwarenhuis Bol.com is binnenkort niet meer mogelijk. De grootste online winkel van Nederland stopt vanaf 3 mei met de mogelijkheid voor particulieren om met een Bol-account spullen te verkopen. Als reden geeft het online postorderbedrijf op dat het de technische logistiek niet langer wil en kan combineren met de zakelijke partners waar Bol.com mee in zee gaat. Dat zijn er inmiddels ruim 41.000.

“Het beheren van twee systemen vraagt tijd, aandacht en menskracht”, legt een woordvoerder uit. “Zakelijke en particuliere verkopers verlangen andere functionaliteiten die niet meer passen in hetzelfde verkoopaccount. Daarom hebben wij besloten de particuliere verkoop los te laten.”

Tussenpartij

Het beheren van een eigen winkeltje was sinds 2007 mogelijk. Tienduizenden mensen maken er gebruik van om bijvoorbeeld boeken, cd’s en films van de hand te doen. Bol is daarbij een tussenpartij die koper en verkoper bij elkaar brengt en de administratie regelt. Ook faciliteert het online bedrijf een beoordelingssysteem met sterren en een ‘rapportcijfer’ voor de verkoper.

Het grote bereik van Bol.com maakt winkeltje spelen aantrekkelijk. Volgens het bedrijf werkte dat ‘goed en gemakkelijk’ maar zijn de tienduizenden particuliere winkeliers niet allemaal even actief. “Sommigen zijn er iedere dag mee bezig, anderen laten het bij wijze van spreken bij één keer”, aldus de woordvoerder. Ook het aantal verkochte artikelen per privéwinkeltje loopt dus sterk uiteen, van ‘enkele duizenden per jaar tot één product per jaar’.

Platformstrategie

Het webwarenhuis – onderdeel van retailconcern Ahold Delhaize – ontwikkelt zich al meer tot een platform waar vooral externe partijen hun waar slijten. Inmiddels wordt zo’n 60 procent van het aanbod op Bol.com verkocht door zakelijke verkooppartners. Wie een koelkast of televisie bestelt heeft een grote kans dat die afkomstig is van partijen als BCC of TV-Online. Koffiemachines kunnen zomaar komen van een bedrijf als Van Pommeren uit Utrecht. Nog zo’n 40 procent van het aanbod op de site staat opgeslagen bij het distributiecentrum van Bol.com zelf, in Waalwijk. Concurrent Amazon hanteert een vergelijkbare platformstrategie.

Voor wie na 3 mei toch tweedehands boeken, dvd’s, muziek en films wil blijven verkopen via Bol.com is er nog wel enige hoop: het bedrijf belooft particulieren te helpen met het opzetten van een zakelijk verkoopaccount. De verkoper moet dan wel ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel.

Lees ook:

Waarom Bol.com de kleine boekwinkel steunt

Bol.com steekt extra geld in de boekenbranche om de lokale boekhandel te promoten. Het webwarenhuis is zowel de redder als de veroorzaker van de crisis bij fysieke boekwinkels.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden