Drukke luchthavens

Ook sommige regionale vliegvelden kunnen de drukte nauwelijks aan

Lange wachtrijen op Eindhoven Airport vorige week. Ook dit vliegveld heeft moeite de drukte het hoofd te bieden.  Beeld ANP
Lange wachtrijen op Eindhoven Airport vorige week. Ook dit vliegveld heeft moeite de drukte het hoofd te bieden.Beeld ANP

Schiphol kan de toestroom van reizigers niet aan, regionale luchthavens moeten helpen het probleem op te lossen. Dat gaat niet overal even goed.

Nuri Kurnaz

Regionale luchthavens moeten de problemen van het overvolle Schiphol oplossen. Vliegmaatschappijen als Corendon en Transavia hebben deze zomer noodgedwongen vluchten verplaatst naar andere vliegvelden. Vooral Rotterdam The Hague Airport is een alternatief, omdat dit vliegveld het dichtst bij Schiphol ligt.

Vierhonderd vluchten die eigenlijk vanaf Schiphol zouden vertrekken, zijn al verplaatst naar Rotterdam The Hague Airport (RTHA). Vliegmaatschappij Royal Air Maroc laat bijvoorbeeld sinds begin deze week alle vluchten naar Casablanca vertrekken vanuit Rotterdam. Dat kan het extra vliegverkeer nog bolwerken, al neemt de drukte wel toe. “Het is beheersbaar”, verzekert een RTHA-woordvoerder.

In Eindhoven is dat anders. Het vliegveld daar begint steeds meer op Schiphol te lijken. Op sociale media verschijnen dagelijks foto’s van lange rijen en afgelopen zondag misten zo’n 120 reizigers een vlucht van Ryanair als gevolg van de lange wachtrijen voor de veiligheidscontroles. De vereniging van reisorganisaties ANVR vreest dat die wachtrijen zich in Eindhoven de hele zomer zullen voordoen.

Werkstudenten uit Tsjechië

Het vliegveld in Eindhoven kampt met dezelfde personeelstekorten als Schiphol. Het wierf al tientallen werkstudenten uit Tsjechië, maar die zijn nog niet aan de slag. Security-medewerkers moeten eerst opgeleid worden, en dat kost tijd. In augustus zullen reizigers daardoor nog weinig merken van het extra aangenomen personeel.

Wie in een beveiligd gebied achter de de veiligheidscontroles werkt, moet bovendien een screening ondergaan voor een verklaring van geen bezwaar (VGB). Die procedure, uitgevoerd door de AIVD, duurt normaal gesproken maximaal vier tot acht weken, maar is teruggebracht tot enkele weken, zegt een woordvoerder van Schiphol. Tachtig procent van de aanvragers van een VGB doorloopt de screening inderdaad binnen twee weken, meldt de AIVD, bij de rest duurt dat langer, omdat nader onderzoek is vereist. “We doen geen water bij de wijn.”

Ruimte om te vliegen

Groningen Airport Eelde heeft geen van deze problemen. Integendeel. Dit vliegveld wil graag vluchten van Schiphol overnemen, maar vist tot nu toe achter het net. Onder meer omdat het geen toestemming kreeg voor vluchten buiten de gangbare tijden (tussen half zeven ’s ochtends en elf uur ’s avonds). Reisorganisatie TUI verplaatste mede daarom 25 vluchten naar het Belgische Luik. ‘Onbegrijpelijk’, vindt vliegvelddirecteur Meiltje de Groot.

De Groot ziet wel een stijging in het aantal boekingen op al geplande vluchten: vakantiegangers uit het westen van het land wijken vaker uit naar Eelde. Ook over de lange termijn is De Groot positief. Als enige luchthaven in Nederland heeft Eelde al een stikstofvergunning en van een personeelstekort is geen sprake, zegt De Groot. “Een uur van tevoren aanwezig zijn is hier al voldoende en we krijgen dagelijks open sollicitaties binnen.”

De luchthaven is al in gesprek met maatschappijen die volgend jaar vanaf Eelde willen vliegen. De Groot: “Er is ruimte om te vliegen en te groeien in Groningen”.

Lees ook:

Niet alleen op Schiphol is het chaos: in heel Europa verstoren stakingen het vliegverkeer

Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Groot-Brittannië: in allerlei Europese landen loopt het vliegverkeer tegen z’n grenzen aan. Vluchten worden geschrapt en stakingen zorgen voor extra verstoringen.

Schiphol treft ‘uiterste maatregel’ en beperkt aantal passagiers

Schiphol gaat in de zomer het aantal passagiers beperken. Vele tienduizenden vakantiegangers moeten waarschijnlijk hun plannen aanpassen.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden