Financiering

Ook multinationals werven geld via crowdfunding

Een lantaarn oftewel projector uit 1671 van Athanasius Kircher (1601-1680). Beeld Getty Images

Met een financieringsronde onder consumenten haalde Philips in enkele weken tijd ruim 5,5 miljoen dollar op. Crowdfunding is allang niet meer alleen voor innovatieve projecten zonder budget.

Een 1080p Full HD-projector is anno 2019 geen revolutionair product. Toch koos Philips ervoor zijn nieuwste projector te financieren via crowdfunding, via de website Indiegogo. De vrijplaats voor innovatieve productontwikkelaars zonder budget is steeds meer in trek bij gevestigde merken. Gillette, Lego en Canon kozen eerder al voor dezelfde route. 

Waarom zou een bedrijf als Philips –met een miljardenomzet – kiezen voor een alternatieve financieringsmethode zoals crowdfunding? Lewis Fein, woordvoerder voor Philips’ crowdfundingcampagne, is er duidelijk over: Het levert het merk veel betrokkenheid en snelle feedback van geïnteresseerden op. Bovendien krijgt Philips niet alleen haarscherp potentiële nieuwe gebruikers in beeld, maar worden en passant ook gegevens verzameld, zoals over de manier waarop een nieuw product zal worden gebruikt, populaire functies en verbeterpunten. Al die gegevens kunnen worden gebruikt bij de ontwikkeling van toekomstige producten en sparen een duur marktonderzoek uit. Fein: “Daardoor kunnen we innovatief blijven in een markt die momenteel erg in beweging is.”

Voor grote bedrijven draait crowdfunding inderdaad niet om het ophalen van extra financiering, bevestigt Ronald Kleverlaan, directeur van het onderzoekscentrum naar alternatieve financiering van de Universiteit Utrecht: “Het is de ultieme vorm van marktonderzoek: als mensen daadwerkelijk voor een nieuwe innovatie moeten betalen, kan nog beter worden getest of het product ook zal aanslaan bij een grote lancering.” Tegelijkertijd weet een merk door een dergelijke campagne een grote groep fans en early adopters aan zich te binden. Zij kunnen merkambassadeur worden en zo een merk of product promoten.

Kleverlaan ziet in de aanwezigheid van volwassen geworden bedrijven op crowdfundingwebsites geen gevaar voor oneerlijke concurrentie: “Ook bij jongere bedrijven is er vaak al langere tijd onderzoek gedaan. Grote bedrijven kunnen in theorie sneller opschalen, maar met goede voorbereiding kan een kleine organisatie dat ook. Daarnaast zal het merendeel van innovaties altijd afkomstig blijven van nieuwe, jonge bedrijven.”

Een gevestigd bedrijf loopt volgens de deskundige wel wat meer gevaar: “Als innovaties werkelijk niet realiseerbaar zijn of als er valse beloften worden gedaan, is dat over het algemeen schadelijk. Voor grote merken is dat reputatierisico alleen maar groter.”

Toch juicht Kleverlaan de aanwezigheid van bekende merken op crowdfundingplatformen toe: “Vaak zijn merken verkrampt en durven ze helemaal geen risico’s te nemen. Via dit soort campagnes kunnen in een heel vroeg stadium veel kennis opdoen. Zo wordt er minder budget besteed aan producten waar de markt niet op zit te wachten.”

Lees ook:

Tientallen ondernemers failliet na lening bij ‘innovatieve’ crowdfunders

Ze noemen zich - heel modern - crowdfunders. Het zijn ouderwetse kredietverstrekkers, die van ondernemers woekerrentes vragen van 15 tot 20 procent, en dat zonder toezicht van de AFM.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden