Reclame

Onlinereclame levert voor het eerst meer op dan advertenties op papier en billboards

Een advertentie van een smartphone van Nokia (2012). Beeld AFP
Een advertentie van een smartphone van Nokia (2012).Beeld AFP

De uitgaven aan reclames online in Nederlandse media overstegen vorig jaar voor het eerst het bedrag dat aan offline-advertenties werd gespendeerd.

De netto mediabestedingen zijn in 2020 gedaald naar 4,4 miljard euro, heeft onderzoeksbureau Nielsen berekend. Dat is ruim 6 procent minder dan een jaar eerder en hierdoor zijn de uitgaven in een klap teruggezet naar het niveau van 2016. Bijna 52 procent van het budget was bestemd voor onlinereclame. Een jaar eerder bedroeg het aandeel van online nog 45 procent.

Het is voor het eerst dat er meer geld werd uitgegeven aan online reclames. De omslag van papier en billboard naar het wereldwijde web zat er bij adverteerders al langer aan te komen, maar de onderzoekers van bureau Nielsen schatten in dat dit door de coronacrisis een of twee jaar eerder is gebeurd dan anders het geval zou zijn geweest.

De coronacrisis zorgde voor veel terughoudendheid bij adverteerders. De grootste krimp was te zien bij buitenreclame. Doordat er veel minder beweging was op straat en in publieke ruimten als gevolg van het thuiswerken was buiten adverteren stukken minder aantrekkelijk. Adverteerders annuleerden daarom op grote schaal hun buitencampagnes met een daling van 35 procent als gevolg.

Bioscopen

Bioscopen moesten een groot deel van het jaar hun deuren sluiten, waardoor er geen publiek was om de advertenties te tonen. De bestedingen aan bioscoopreclame daalden daardoor met meer dan 70 procent. Ook dat veel winkels hun deuren moesten sluiten tijdens de pandemie, was van belang. Daardoor werd er bijvoorbeeld minder geld gespendeerd aan reclamefolders voor winkels.

De uitgaven voor print namen met bijna 23 procent sterk af, maar dat lag wel in de lijn van de daling die al een aantal jaren gaande is in dit deel van de markt. Dagbladen hadden relatief minder last van corona, hoewel een van de belangrijkste branches, toerisme, fors minder adverteerde als gevolg van de maatregelen rond corona. Huis-aan-huisbladen daarentegen zagen de advertentie-inkomsten met ruim een derde krimpen.

Er ging ook minder geld naar commercials voor televisie en radio. De totale tv-schermtijd nam in 2020 door de coronacrisis wel toe, maar de mediabestedingen aan televisie daalden desondanks fors met 9,2 procent. Radiozenders zagen hun inkomsten uit commercials afnemen met bijna 17 procent, hoewel de luistertijd toenam. Veel adverteerders annuleerden hun campagnes uit onzekerheid over de pandemie, maar ook doordat bijvoorbeeld de toeristenbranche was ingestort en daarom alle reclames omtrent reizen de prullenbak in konden.

Lees ook:

Deze reclames staan in het geheugen gegrift en daar is een goede reden voor

Het gros van de reclames is onnozel en schreeuwerig, stelt tekstschrijver Jaap Toorenaar. Maar er zitten ook kunststukjes tussen. Vijf vuistregels voor een onvergetelijke reclame.

Reclames staan onterecht bol van de ‘groene’ claims

Is er nog een bedrijf dat zichzelf niét duurzaam noemt? Reclames staan bol van de ‘groene’ claims. Maar: wie te veel overdrijft krijgt een tik op zijn vingers. Een greep uit recente berispingen door de Reclame Code Commissie.

Geen vliegvakantie meer in Amsterdams tramhokje

Amsterdam gaat onderzoeken of het reclames voor de fossiele industrie en vliegvakanties uit de stad kan weren.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden