Nieuws Economie

Online winkelen zit in de lift, dus Adyen ook

Beeld Reuters

Het Nederlandse techbedrijf Adyen profiteert van de wereldwijde groei van online winkelen.

Het kan enorm lonen om een doorgeefluik te zijn. Techbedrijf Adyen, dat betalingen voor webwinkels als CoolBlue en eBay afhandelt, groeit explosief doordat steeds meer mensen in de hele wereld hun kleding,  boeken, elektronica en tweedehands spullen via internet kopen.

Wie online een trui koopt bij de Bijenkorf krijgt, vaak zonder dat hij het weet, te maken met Adyen, dat er met software voor zorgt dat het geld van de bank van de klant terecht komt bij de webwinkel. Maar ook in steeds meer fysieke winkels speelt Adyen een rol via zijn betaalautomaten die geschikt zijn voor allerlei soorten betaalmethoden: van ouderwets pinnen tot ApplePay.

Adyen zag de waarde van de transacties die het afhandelt in het eerste half jaar van 2019 bijna verdubbelen naar 104 miljard euro ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De groei van het aantal transacties is te verklaren vanuit de wereldwijde trend om steeds meer elektronisch te betalen en steeds minder met contant geld, zei Adyen-topman Pieter van der Does donderdag tijdens de telefonische presentatie van de cijfers. 

Het bedrijf verdiende aan de afhandeling van alle transacties 221 miljoen euro, ruim 40 procent meer dan de omzet in de eerste helft van vorig jaar. Adyen, dat sinds juni 2018 beursgenoteerd is,  heeft klanten in alle werelddelen, maar met 65 procent komt het overgrote deel van de omzet nog altijd uit Europa. De nettowinst kwam uit op ruim 92 miljoen euro.

Verantwoord groeitempo

Hoewel Adyen onder andere het Amerikaanse koeriersbedrijf Postmates en het Indiase vakantieplatform OYO aan het klantenbestand toevoegde, komt de groei in het eerste half jaar van 2019 grotendeels (voor 80 procent) op het conto van bestaande klanten. Denk aan partijen als Uber, Zalando en Facebook. Adyen lift mee op de groei van deze bedrijven. 

De betaalbemiddelaar heeft ook horecaketens ontdekt als potentiële klant. Zo regelt Adyen nu de elektronische betalingen voor onder meer restaurantketen Wagamama en de koffie- en sapcafé’s van Joe & the Juice. Adyen ziet dat het in deze markt gebruikelijker wordt dat klanten iets bestellen en betalen op hun telefoon om het daarna in de zaak af te halen.

Een techbedrijf dat zo hard groeit, ontkomt er niet aan om meer programmeurs en verkopers in dienst te nemen. In het eerste half jaar van 2019 steeg het aantal voltijdmedewerkers met 114 tot 987. Adyen probeert grip te houden op de groei van het personeelsbestand en de bedrijfscultuur door ervoor te zorgen dat elke nieuwe werknemer in ieder geval een van de leden van de directie ontmoet. Van der Does zei gisteren meerdere malen dat Adyen zich richt op de lange termijn en in een verantwoord tempo wil groeien. 

Lees ook: 

Adyen stijgt explosief in waarde bij beursgang

De beursgang van betaalbedrijf Adyen verloopt uitzonderlijk succesvol. Het aandeel van het Amsterdamse technologiebedrijf ging voor een introductieprijs van 240 euro naar de beurs en schoot na de opening direct omhoog naar 400 euro om vervolgens de 500 euro aan te tikken. 

Het Amsterdamse Adyen groeide in stilte uit tot een miljardenbedrijf; nu gaat het naar de beurs

Adyen, dat elektronisch betalingsverkeer regelt voor onder meer eBay, Facebook en de Bijenkorf, gaat naar de Amsterdamse beurs. Niet om geld op te halen voor verdere groei, maar om bestaande aandeelhouders de kans te geven hun aandelen te verzilveren.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden