Jaarcijfers

Ondanks omikron gaat EasyJet uit van groei

Vliegtuigen van EasyJet op het Engelse vliegveld Gatwick. Beeld Reuters
Vliegtuigen van EasyJet op het Engelse vliegveld Gatwick.Beeld Reuters

Tegenslag genoeg, maar vliegtuigmaatschappij EasyJet rekent op groei. Het bedrijf heeft zelfs een groot aantal nieuwe toestellen besteld.

Hanne Obbink

Veel minder passagiers dan vorig jaar, een dik verlies en grote onzekerheden als gevolg van de omikronvariant. Maar de Britse lowbudget-maatschappij EasyJet straalt een en al optimisme uit. De bedrijfstop spreekt van ‘hernieuwde kracht’ en ziet kansen voor ‘versnelde groei'.

In het afgelopen boekjaar (dat EasyJet laat eindigen op 30 september) stapten ruim 20 miljoen passagiers aan boord van een EasyJet-toestel. Dat waren er een jaar eerder nog 48 miljoen - vooral omdat er in de eerste helft van dat boekjaar nog geen Europese reisrestricties golden tegen de coronapandemie.

Het verlies bedroeg dit jaar 1 miljard pond, omgerekend bijna 1,2 miljard euro, en daar moeten nog belastingen van af. Dat was een min van 1,3 miljard pond vergeleken met een jaar terug. Maar meteen al aan het begin van de crisis sneed EasyJet flink in de kosten, onder meer door banen te schrappen en bases te sluiten. “In Nederland zijn gedwongen ontslagen uitgebleven”, zegt EasyJets directeur Benelux William Vet. “Onze financiële situatie is nu robuust.”

Consumenten hebben vertrouwen

EasyJet - na KLM en Transavia de grootste gebruiker van Schiphol - put ook hoop uit wat er de afgelopen maanden gebeurde. “Reizigers wilden, zodra het kon, weer erg graag op reis”, zegt Vet. “We hebben daardoor een heel goede zomer gedraaid, en ook een prima herfst.” Het lopende kwartaal laat ook een ‘veelbelovende’ start zien, met een aantrekkende vraag voor de wintervakantieperiodes en zelfs al voor de zomer van 2022. Vet: “Consumenten hebben er vertrouwen in.”

De vraag naar korte vrijetijdsvluchten zal het herstel aanvoeren, verwacht EasyJet. Hoezeer het bedrijf rekent op groei, blijkt uit het feit dat het zijn vloot al dit boekjaar wil uitbreiden met 25 vliegtuigen. Daarnaast heeft het bestellingen uitstaan voor 118 nieuwe toestellen en opties voor nog eens 59 vliegtuigen.

Het is nog te vroeg om te zeggen welke impact de omikron-variant zal hebben op Europese reizen en eventuele verdere beperkingen die hieruit kunnen voortvloeien, voegt Vet daaraan toe, zeker op de lange termijn. Maar EasyJet speelt in op die onzekerheid door zich flexibel op te stellen bij de ticketverkoop: als de omstandigheden dat nodig maken, kunnen passagiers makkelijk omboeken.

Lees ook:

Oplevend vliegverkeer, de prijsvechters zijn er klaar voor. Ten koste van KLM?

Vliegen kan weer, binnenkort. Maar de luchtvaart ziet er na de pandemie anders uit dan ervoor, want prijsvechters lijken beter in staat om in te spelen op de veranderende omstandigheden. Niet tot ieders vreugde.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden