Omzet online detailhandel stijgt met bijna 86 procent

Kleding- en schoenenwinkels hebben een moeilijk eerste kwartaal achter de rug.  Beeld ANP, Phil Nijhuis
Kleding- en schoenenwinkels hebben een moeilijk eerste kwartaal achter de rug.Beeld ANP, Phil Nijhuis

De detailhandel begon 2021 met een recordgroei van de internetverkopen van bijna 86 procent in het eerste kwartaal ten opzichte van een jaar eerder.

De recordgroei van de internetverkopen is vooral toe te schrijven aan de multichannelers, bedrijven die zowel via winkels als online verkopen. Bij deze bedrijven is de online omzet meer dan verdubbeld ten opzichte van een jaar eerder. De omzet van pure webwinkels nam met ruim 59 procent toe. De toename van de totale internetverkopen was ook vergeleken met andere kwartalen sinds de coronacrisis fors.

Er komen ook steeds meer online winkels. In het eerste kwartaal dit jaar werden ruim 30 procent meer webwinkels opgericht dan een jaar eerder. Vergeleken met begin 2019 is het aantal nieuwe webwinkels zelfs meer dan verdubbeld. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe kwartaalcijfers over de detailhandel.

De totale omzet van de detailhandel daalde daarentegen met bijna 1 procent. Binnen de foodsector nam de omzet wel toe - deze was 5 procent hoger dan een jaar eerder - maar de non-foodsector kampte met een forse omzetdaling van wel 22 procent. Dat kwam natuurlijk doordat veel non-food winkels vanaf 15 december 2020 de deuren moesten sluiten, vanwege de tweede lockdown.

De omzet van kledingwinkels en winkels in schoenen en lederwaren daalde met respectievelijk bijna 34 en 28,5 procent. Ook de omzet van winkels in consumentenelektronica nam af, met bijna een kwart. En ook bouwmarkten, winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren kampten met een dalende omzet. In eerdere kwartalen groeide de omzet van deze sectoren nog. Enkel de drogisterijen behaalden een omzetgroei (+1,4 procent) ten opzichte van een jaar eerder. (Trouw)

Lees ook:

Detailhandel profiteert van de vlucht naar online, maar pessimisme heerst

En weer waren het de bouwmarkten en andere op ‘thuisblijven’ gerichte winkels die piekten eind 2020. Toch heerst het gevoel van een crisis.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden