Baanzekerheid

NS-personeelsleden houden tot zeker 2025 hun baan, maar de vakbonden zijn niet blij

Een bijna leeg perron op het Centraal Station van Den Haag. Ondanks de crisis houden alle NS’ers de komende jaren hun werk bij het spoor. Beeld ANP
Een bijna leeg perron op het Centraal Station van Den Haag. Ondanks de crisis houden alle NS’ers de komende jaren hun werk bij het spoor.Beeld ANP

Iets meer salaris en zekerheid over hun baan, daar komt het bod van de NS-directie aan haar personeel op neer. De vakbonden zijn er niet echt blij mee.

Alle NS’ers in vaste dienst houden minstens tot 2025 een baan bij het spoor, ook al moeten de NS tot die tijd 2300 banen zien kwijt te raken. In salaris gaan zij er voorlopig zo weinig op vooruit dat ze volgens de vakbonden zelfs iets aan koopkracht inleveren. Meer zit er nu niet in, vindt de NS-directie.

Na elf onderhandelingsrondes, de eerste al in februari van het vorig jaar, zet de NS-directie er een punt achter. Een akkoord over de nieuwe cao is er nog niet, maar de directie heeft nu een eindbod op tafel gelegd. Ze geeft de vakbonden tot half februari de tijd om daarmee in te stemmen. Die gaan het bod aan hun leden voorleggen.

Dat doet hij ‘met gemengde gevoelens’, zegt FNV-onderhandelaar Henri Janssen, vooral vanwege het salaris. Dat gaat in het NS-bod in drie stapjes tot 2022 met 4 procent omhoog. Maar als gevolg van de inflatie en ook omdat NS’ers op grond van afspraken uit een vorige cao meer pensioenpremie gaan betalen, kunnen ze daar straks nauwelijks ‘de kachel van brandend houden’, zegt Janssen. “Terwijl ze vitaal werk doen en al sinds de uitbraak van corona in de frontlinie staan.”

NS-personeel krijgt in april wel eenmalig een uitkering van 200 euro netto (de fulltimers). Ook de tweede bond die bij de NS actief is, de bond voor rijdend personeel VVMC, noemt het bod ‘aan de karige kant’.

Puzzelen

Een woordvoerster van de NS wijst op de ‘zware financiële omstandigheden’ waarmee het bedrijf te maken heeft. Vorig jaar al berekenden de NS dat ze tot 2025 4,7 miljard euro aan inkomsten misloopt door het uitblijven van passagiers, en dat ze tot die tijd daarom 2300 banen moest laten verdwijnen. Dat zette de cao-onderhandelingen onder druk. “Maar we willen het personeel nu duidelijkheid bieden”, zegt de woordvoerster. “Vandaar nu dit eindbod.”

Het banenverlies hoeft niet te leiden tot gedwongen ontslagen, want het eindbod van de NS-directie bevat een werkgelegenheidsgarantie. Dat kan, zegt de NS-woordvoerster, omdat er tot 2025 2500 mensen met pensioen gaan, meer dus dan er banen wegvallen. Maar het wordt nog wel puzzelen om iedereen die met pensioen gaat passend te laten opvolgen. “Dat gaat niet een-op-een.”

Over de werkgelegenheidsgarantie moest daarom toch stevig onderhandeld worden. De directie legde eerder ook al zo’n garantie op tafel, maar die was volgens Janssen ‘een lege huls’. Wie een aanbod om binnen de NS een andere ‘passende’ functie te gaan vervullen weigerde, kon alsnog op straat belanden. Pas in de laatste ronde van de onderhandelingen, afgelopen donderdag, versoepelde de directie die regel. Nu dreigt ontslag pas als iemand twee keer zo’n aanbod afslaat.

Lees ook:

Vertrekken zonder het fluitje van de conducteur? Onveilig, zeggen de bonden

Nieuwe conflictstof bij de NS: de directie wil taken verschuiven van conducteur naar machinist. Erg riskant, vinden de vakbonden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden