Auto-industrie

Nog minder auto’s verkocht dan vorig jaar door lange levertijden

Geparkeerde auto’s bij een Toyota-verkoper.  Beeld AFP
Geparkeerde auto’s bij een Toyota-verkoper.Beeld AFP

Het aantal verkochte nieuwe auto’s is dit jaar tot nu toe lager dan vorig jaar, toen de verkopen al bijna een dieptepunt beleefden.

Het herstel van de autoverkopen in Nederland verloopt nog steeds moeizaam. In augustus lagen de verkopen bijna 17 procent lager dan een jaar eerder. Volgens brancheorganisatie RAI Vereniging willen zowel bedrijven als particulieren nu vaak wel weer een nieuwe auto kopen, maar zijn de voertuigen vooral door wereldwijde chiptekorten niet snel beschikbaar.

Zo staat vanaf donderdag een fabriek in Keulen waar de Ford Fiesta wordt gebouwd twee weken stil door een chiptekort. Vorige week lag de productie daar ook al stil, net als eerder dit jaar. Er werken daar zo'n vijfduizend werknemers aan de productie van de Fiesta. Ook de autofabriek van het Zweedse Volvo Cars in het Belgische Gent ligt deze week helemaal stil.

Maruti Suzuki India, de grootste autofabrikant van India, gaf deze week aan dat de productie volgende maand met wel 40 procent kan krimpen vergeleken met het gebruikelijke niveau, vanwege de wereldwijde tekorten aan computerchips in de auto-industrie. Eerder hebben al autobouwers als Volkswagen, Toyota, General Motors (GM), Daimler en Jaguar Land Rover de productie moeten stilleggen, net als truckbouwer Scania.

Half jaar vertraging

“De showrooms worden goed bezocht, ook vanuit leasemaatschappijen”, zegt een woordvoerder van de RAI Vereniging. Daar horen zij echter dat de levertijd van auto’s, die normaal gesproken drie of vier maanden is, nu soms oploopt tot een half jaar. Dit verschilt wel sterk per model en merk, maar in de hele autosector kunnen leveringen maanden langer duren door het chiptekort.

Tijdens de coronapandemie nam de vraag naar chips vanuit de autosector sterk af, terwijl die juist sterk toenam vanuit de techsector, bijvoorbeeld voor smartphones en laptops voor thuiswerken. Nu de vraag vanuit de autosector weer sterk stijgt, hebben chipbedrijven moeite om daaraan te voldoen. Dat heeft dus tekorten tot gevolg.

Ondanks de leveringsproblemen werden in de eerste acht maanden van dit jaar ruim 211.000 nieuwe auto’s op kenteken gezet. Dat is wel 3,4 procent minder dan tijdens dezelfde periode in 2020, blijkt uit de verkoopcijfers van RAI en brancheorganisatie Bovag. De RAI Vereniging ziet tegelijkertijd dat de markt voor tweedehands auto’s groeit.

Waar in 2020 de beperkende maatregelen en de economische onzekerheid door de coronacrisis een slecht jaar opleverden, is nu aan vraag geen gebrek. RAI Vereniging rekent er nog op dat de achterstand voor het einde van het jaar is ingelopen. De verwachting is een totale verkoop van 400.000 nieuwe auto’s, tegenover ruim 356.000 vorig jaar. “We zien licht aan het einde van de tunnel, maar de tunnel is wel donker.”

Lees ook:

In de afgelopen dertig jaar werden in Europa nooit zo weinig nieuwe auto’s verkocht als in 2020

De verkoop van nieuwe auto’s daalde in Europa bijna met een kwart in 2020. De pandemie bepaalt of het dit jaar beter zal gaan.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden