Tekort aan chips

Nog groei bij Nederlandse industrie ondanks chipschaarste

Een medewerker bij een assemblagelijn van Mini's bij autofabrikant VDL Nedcar in Born. De productie komt deze week opnieuw stil te liggen doordat er een onderdeel ontbreekt. Beeld ANP
Een medewerker bij een assemblagelijn van Mini's bij autofabrikant VDL Nedcar in Born. De productie komt deze week opnieuw stil te liggen doordat er een onderdeel ontbreekt.Beeld ANP

VDL Nedcar moet de productie stilleggen omdat er een onderdeel ontbreekt. Ook andere bedrijven kunnen last krijgen van een gebrek aan chips.

De Nederlandse industrie groeit hard, enorm hard zelfs, en het optimisme onder inkopers van bedrijven is groot. Tegelijkertijd zijn er verstoringen in de logistiek en zorgt vooral het groeiende tekort aan chips voor problemen. Zo legt autofabrikant VDL Nedcar de productie vanaf woensdag drie dagen stil omdat er een elektronisch onderdeel ontbreekt.

VDL Nedcar bouwt auto’s voor BMW in het Limburgse Born. Door een gebrek aan chips kunnen er maar mondjesmaat Mini’s en BMW’s X1 geassembleerd worden. De productielijn komt stil te liggen en 3000 medewerkers moeten noodgedwongen thuisblijven, zegt een woordvoerder tegen dagblad De Limburger. Vorige week moest de fabriek ook al twee dagen dicht. Daardoor zouden er zo’n duizend auto’s minder zijn gebouwd.

Andere autoproducenten hebben al langer met deze schaarste te maken, waaronder Volvo, Mitsubishi, Honda, Ford en Jaguar Land Rover. Nederlandse leveranciers van rubber-, kunststof- en metaalproducten merken daarvan weer de gevolgen, valt af te leiden uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) over de maand februari.

Medische apparatuur

De strijd om chips speelt in meer sectoren. Topman Frans van Houten van Philips waarschuwde dat de productie van medische apparatuur zou kunnen stilvallen als er te weinig chips zijn. Albert Jan Swart, sectoreconoom industrie bij ABN Amro, zegt dat Nederlandse machine- en apparatenbouwers geraakt kunnen worden, en geeft nog meer voorbeelden.

“Op de nieuwste Playstation moeten consumenten al maanden langer wachten. Het tekort aan chips remt inmiddels ook de productie van bijvoorbeeld broodroosters en wasmachines. Ook Apple en zelfs Samsung, dat naast consumentenelektronica ook chips produceert, waarschuwen voor tekorten aan chips, wat de komende maanden de productie van smartphones kan remmen”, zegt Swart.

Niettemin blijkt uit onderzoek van de Nederlandse Vereniging van Inkoopmanagers (Nevi) dat de industrie onstuimig groeit. Maandelijks vullen 350 inkoopmanagers een vragenlijst in over de productie, de orders, de voorraden en de werkgelegenheid. Daaruit komt de inkoopmanagersindex voort, een belangrijke graadmeter voor economen. Een cijfer boven de vijftig betekent groei, onder de vijftig betekent krimp.

Recordhoogte

Na het dal van vorig jaar, met als dieptepunt de maand mei (40,5), is deze index opgeklommen naar recordhoogte, namelijk 67,2 in april. Veel indicatoren bereikten een nieuwe piek, zoals de productie, de voorraad ingekochte materialen, de levertijden en de inkoop- en afzetprijzen. Het aantal exportorders voor consumentengoederen steeg sterk. Vermoedelijk doordat veel landen op het punt staan de economie te heropenen dankzij grootschalige vaccinatie.

Nederlandse producenten hebben verder te maken met hogere inkoopprijzen. Dat komt door materiaaltekorten, leveringsproblemen en hogere transportkosten. Om winstgevend te blijven, verhogen ze hun eigen verkoopprijzen. Op termijn kunnen consumenten dit bij de kassa gaan merken.

Tekort aan zeecontainers

Ook de Europese industrie draaide op volle toeren in april, meldt marktonderzoeker Markit. Ondanks de verstoorde aanvoer van materialen. Zo verloopt zeevracht al tijden moeizaam door een tekort aan containers in bepaalde gebieden en een overschot op andere plaatsen. Dat komt mede door het containerschip Ever Given, dat in maart vastliep in het Suezkanaal en de belangrijke vaarroute dagenlang blokkeerde. Het schip ligt nog altijd in Egypte. De Japanse eigenaar onderhandelt met de Egyptische autoriteiten over een schadevergoeding van bijna een miljard dollar.

Lees ook:

Directeur van Nedcargo: ‘Ik vertelde een klant soms twee keer in de week dat het transport duurder was geworden’

Corona, peperdure containers, de brexit en een verstopt Suezkanaal: logistiek bedrijf Nedcargo beleefde roerige tijden. En rustig wordt het voorlopig niet.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden