Dieselmotoren

Nieuwe vrachtwagens zijn een stuk minder vervuilend, dankzij deze motoren

Beeld anp

Door schonere dieselmotoren is de uitstoot van het vrachtwagenpark drastisch afgenomen. Volgens DAF Trucks is dat geen reden om te stoppen met het ontwikkelen van elektrische trucks.

Een nieuwe generatie dieselmotoren maakt vrachtwagens opzienbarend minder vervuilend. Deze zogeheten Euro 6-motoren stoten 97 procent minder stikstof uit dan motoren waar oudere types vrachtwagens mee zijn uitgerust. En omdat er steeds meer vrachtwagens met zo'n motor op de Nederlandse en buitenlandse wegen rondrijden, groeit het aantal relatief schone ritten. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Euro 6 is een regelgeving van de Europese Unie waarmee een uitstootnorm voor voertuigen is vastgesteld. Sinds 1 januari 2015 moeten alle nieuwe voertuigen aan deze standaard voldoen. Het effect van de maatregel lijkt nu op het asfalt en in de lucht merkbaar.

Inmiddels, zo becijferde het CBS, wordt bijna 60 procent van de vrachtwagenritten in Nederland gereden met trucks die zijn uitgerust met een Euro 6 motor, die verplicht is voor elke nieuwe vrachtwagen die in Europa de weg op gaat. Sinds de introductie van trucks met motoren uit die milieuklasse (in 2013) neemt het gebruik hiervan elk kwartaal met gemiddeld 2,2 procentpunt toe. En de uitstoot af. De hoeveelheid fijnstof die de jongste generatie dieselmotoren produceert, is nog maar de helft van de viezigheid die de twee vorige generaties motoren de lucht in bliezen. De uitstoot van stikstof daalde nog sterker: ten opzichte van motoren uit de Euro 5-klasse is de uitstoot van stikstof door Euro 6-motoren teruggebracht van 2 gram naar 0,4 gram per kilometer.

Van pikzwart naar bijna wit

In de fabriekshal van DAF Trucks in Eindhoven is de ontwikkeling van heel vuil naar bijna helemaal schoon precies te zien, zegt woordvoerder Rutger Kerstiens. “Er hangen hier filters van alle generaties Euromotoren. Dat gaat van zwart naar wit. De oudste filter is pikzwart, de nieuwste Euro 6-filter is bijna wit. Dat zegt alles. Het is spectaculair.”

De enorme technische vooruitgang in de ontwikkeling van dieselmotoren gaat in nog sterkere mate op voor personenauto's. Onlangs constateerden Britse onafhankelijke onderzoekers dat personenwagens met de nieuwste diesels de lucht onder bepaalde omstandigheden zelfs schoner maken. Dat nu ook het zware vrachtverkeer profiteert van de voortschrijdende technologie, is vooral voor doorvoerland Nederland van groot belang. Veel goederen die in de Rotterdamse haven en op luchthaven Schiphol binnenkomen gaan per vrachtwagen verder Europa in. 

Volgens de meeste recente cijfers van het CBS telt Nederland 157.548 vrachtauto’s en trekkers (2019). Daar zijn, naast beroepsvervoerders zoals transportbedrijven, ook eigen vervoerders bij meegeteld zoals winkelbedrijven met eigen vrachtwagens. Hoeveel voertuigen daarvan met de nieuwste lichting motoren zijn uitgerust, meldt het CBS niet. Volgens branchevereniging TLN reden er  op 1 januari 2017 in totaal 52.957 vrachtauto’s en trekkers van euroklasse 6 in Nederland rond. Woordvoerder Quinten Snijders van TLN stelt dat beroepsgoederenvervoerders in verhouding veel vaker een Euro 6-voertuig bezitten: “Maar het bezit is niet per se het belangrijkst, het gaat erom welke voertuigen je verhoudingsgewijs het meest inzet. Uit deze CBS statistieken blijkt dat het beroepsgoederenvervoer meer ritten en meer kilometers maakt met hun Euro 6 voertuigen en daarmee de vergroening aanjagen.”

Nederlandse transportbedrijven die internationaal opereren, pendelen vooral tussen hier en Duitsland of België. In de eerste helft van dit jaar was bij 88 procent van de internationale ritten een van de buurlanden de eindbestemming. Bij DAF Trucks in Eindhoven is de opkomst van de nieuwste generatie diesels overigens geen reden om te stoppen met de ontwikkeling van elektrische en hybride vrachtwagens: “We staan op de drempel van een nieuw tijdperk van zero-emissie. Die ontwikkeling gaat door. Wel hebben we bij DAF grote twijfels of elektrische vrachtwagens op korte termijn  lange afstanden kunnen rijden.”

Lees ook:

De elektrische vrachtwagen heeft vertraging

Hij is onderweg, de Semi van Tesla. Vanaf nu is de elektrische vrachtwagen in vier landen te bestellen, waaronder in Nederland. Heeft de elektrische truck de toekomst?

Zijn dieselwagens viespeuken? ‘Nieuwe modellen maken de lucht zelfs schoner’

Hun slechte imago schaadt de verkoop van dieselauto’s. Maar nieuwe modellen zijn juist verrassend schoon.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden