Bijna vergeten sites

Nieuwe ronde voor Nederlandse internetklassiekers

Anders dan de Nederlandse social media-site Hyves, houden Startpagina en SchoolBANK zich nog altijd staande . Beeld ANP
Anders dan de Nederlandse social media-site Hyves, houden Startpagina en SchoolBANK zich nog altijd staande .Beeld ANP

De webklassiekers Startpagina en SchoolBank krijgen een nieuwe eigenaar. Zit er nog toekomst in de pioniers van het Nederlandse internet?

De namen zullen niet meer bij iedereen direct een lichtje doen branden, maar ze horen wel degelijk tot de klassiekers van het Nederlandse internet: Startpagina en SchoolBank en toch ook Goeievraag.nl. Bestaan die dan nog, zal bij velen de eerste gedachte zijn. Ja, ze bestaan nog en zijn ondergebracht bij DPG Media, het moederbedrijf van onder meer Trouw, AD, Qmusic en Donald Duck. Maar ze krijgen een nieuw leven, zo werd dinsdag bekend.

DPG verkoopt de merken aan de net opgerichte uitgever Kompas Publishing B.V., van de ondernemers Aart Wallet en Steven Flipse. Zij zien nog genoeg muziek in de domeinen die bij menig internetter toch vooral gevoelens van nostalgie zullen oproepen. Over Startpagina, dat nu 22 jaar bestaat, meldt Wallet op de site van DPG: “Wij zien mogelijkheden om Startpagina verder te verbreden waarbij de focus blijft liggen op het zoeken, vinden en ontdekken van nuttige en handige informatie.” Ook SchoolBank (sinds 2002), een platform om oude klasgenoten te vinden, heeft volgens Kompas Publishing toekomst: “SchoolBank is al jaren een niche social netwerk waar wij in de huidige markt veel potentie zien voor groei”, aldus Wallet.

Passen niet in strategie

Startpagina en SchoolBANK zijn nog maar sinds april dit jaar onderdeel van DPG, maar de merken passen volgens het mediabedrijf niet meer in de strategie. DPG wil zich concentreren op nieuwsmerken, tijdschriften en online services en vooral de combinatie van al die media samen.

Het domein Goeievraag.nl bestaat overigens niet meer als zodanig. Wie dat intoetst in de url-balk komt op Startpagina.nl. Datzelfde geldt voor Ilse.nl, een zoekmachine die uit dezelfde periode stamt. Toch weten veel Nederlanders zowel Startpagina als SchoolBank nog goed te vinden, hoewel met name Facebook en Google een groot deel van hun rol hebben overgenomen. In de toplijst van de Verenigde Internet Exploitanten (Vinex) neemt Startpagina een 36ste plaats in met ruim 3,3 miljoen bezoekers in de maand november. Dat zijn er wel minder dan een jaar geleden (4,1 miljoen bezoekers in november 2019). Schoolbank.nl is een stuk kleiner. Dat had in november 2020 een bereik van 132.000 personen van zes jaar en ouder, meldt Vinex.

‘Nu willen mensen juist onzichtbaar blijven’

Francisco van Jole maakte als internetjournalist de opkomst van Startpagina en SchoolBank bewust mee. “Je had toen ook sociale mediasites als Hyves en Cu2. Allebei verdwenen. Maar als er een prijs zou moeten worden uitgereikt voor een gemiste kans dan zou die moeten gaan naar SchoolBank. Die hadden het goud in handen waar Facebook mee vandoor is gegaan”, zegt Van Jole. Dat komt volgens hem vooral doordat de grote spelers van nu zich richten op het maken van nieuwe contacten en SchoolBank bleef hangen bij het koppelen van oude bekenden. Of zo’n reünie-platform in deze tijd nog kans van slagen heeft, weet hij niet. “Ze hebben veel gegevens van gebruikers. Daar valt wellicht geld mee te verdienen. Maar er is veel veranderd. Waar mensen vroeger graag gevonden wilden worden op internet, willen ze nu vaak juist onzichtbaar blijven.”

DPG Media benadrukt dat er wel sprake blijft van een verregaande samenwerking met de merken en spreekt niet van een definitief afscheid. De medewerkers van Startpagina en SchoolBank gaan wel mee naar Kompas Publishing en komen op een nieuwe locatie te werken. De ondernemingsraad van DPG Media moet nog instemmen met de transactie. Dat gebeurt waarschijnlijk in februari.

Lees ook:

Teleurgestelde facebookers willen Hyves weer terug

Midden in de storm die Facebook heet, duikt een oude bekende op: Hyves. Het sociale netwerk waar je emoticons van dansende bananen naar je vrienden kon sturen in een ‘krabbel’.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden