Parkeerkosten

Nergens ter wereld is parkeren op straat zo duur als in Amsterdam

Beeld ANP

De Amsterdamse parkeerplaatsen op straat zijn de duurste ter wereld. In de garages zijn de parkeerplekken juist relatief goedkoop. 

Niet in New York of in Londen, maar in de straten van Amsterdam kost parkeren wereldwijd het meest. Wie in de hoofdstad in de buitenlucht een plekje vindt voor zijn of haar bolide, betaalt voor twee uur gemiddeld zo’n 13,20 euro. Dat blijkt uit een index van het platform voor parkeerinformatie Parkopedia. Londen staat op plek twee, met gemiddeld ruim tien euro aan parkeerkosten voor twee uur op straat. Parijs en Edinburgh nemen plek drie en vier in beslag. Utrecht maakt de top vijf compleet, met een gemiddelde prijs van 6,96 voor twee uur. 

Bovenstaande tarieven gelden nadrukkelijk voor het parkeren op straat. Als ook de prijzen voor parkeergarages worden meegenomen, blijken Nederlandse steden zo duur nog niet. New York is met een gemiddeld bedrag van 31,50 euro voor twee uur parkeren in een garage de duurste stad ter wereld. Sydney volgt op plaats twee. Op Tokio en Londen na zijn alle steden in de toptien Amerikaans of Australisch.

Uitzondering op de regel

Vrijwel overal ter wereld zijn parkeerplaatsen op straat goedkoper dan in parkeergarages. Maar Amsterdam is een uitzondering op de regel, melden de onderzoekers. Parkeergarages zijn in Amsterdam gemiddeld 25 procent goedkoper dan parkeergelegenheden buiten. Volgens de index komt dat door het specifieke beleid van de gemeente Amsterdam om de stad zoveel mogelijk te vrijwaren van auto’s.

Niet zozeer een relatief streng milieubeleid, maar het ‘typisch Nederlandse ruimtegebrek’ ligt daaraan ten grondslag, zegt hoogleraar mobiliteit van de Radboud Universiteit Henk Meurs. De gemeente heeft simpelweg geen ruimte voor parkeerplaatsen buiten en stimuleert bestuurders een garage op te zoeken. “Veel mensen denken dat parkeerplaatsen op straat aanbieden goedkoper is voor een gemeente dan parkeerplaatsen beheren in een garage”, zegt Meurs. “Maar dat is vaak niet zo. Denk aan de maatschappelijke kosten, bijvoorbeeld de tijd en het geld dat de gemeente moet investeren in het behoud van de kwaliteit van de leefomgeving. Omwonenden moeten er geen last van hebben, dat is extra lastig in het overvolle Amsterdam.”

Volgens Meurs hebben sommige Europese steden vrijwel geen parkeergelegenheid buiten. Amsterdam nog wel, terwijl er niet alleen veel auto’s moeten rijden en parkeren; er gaat ook enorm veel ruimte naar fietsers en het openbaar vervoer. Meer dan in andere grote Europese steden. “Vooral in Duitsland staat de infrastructuur nog echt in het teken van de auto. Autofabrikanten zijn natuurlijk belangrijk voor de economie van Duitsland”, zegt Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid aan de Technische Universiteit Delft. Dat de auto daar zeer welkom is, strookt met de index. De duurste Duitse parkeerstad is München, op plaats 88.

Lees ook:

Stad van de toekomst Amsterdam wil in 2030 alleen nog maar elektrisch vervoer toestaan. 

Vijftig jaar lang heeft de auto in Nederland voorrang genoten, maar in enclave Amsterdam lijkt een doorbraak op til. De fiets is er al jaren het dominante vervoersmiddel. Emissievrij vervoer en autoluw is nu het nieuwe motto. 

Amsterdam wil 11.200 parkeerplaatsen opheffen. 

In Amsterdam Oost houden bakken van vijf bij twee meter vol bloemen en planten vijftig parkeerplaatsen bezet. De groenbakken wisselen af met een enkele auto en fietsenrekken. De stoepen zijn fietsvrij. De transformatie geeft ruimte en rust.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden