Jubileum Citroën

‘Nederlandse’ Citroën is al een eeuw eigenzinnig

Citroën is ook een beetje Nederlands. Grondlegger André Citroen werd in 1878 in Parijs geboren uit een Nederlandse vader en een Poolse moeder. Beeld EPA, Olivier Hoslet

De Citroën bestaan honderd jaar. Het had niet veel gescheeld of de auto had Limoenman geheten.

Wie graag roept dat een auto slechts een vehikel is om van A naar B te komen, is bij liefhebbers van Citroën aan het verkeerde adres. Zij vinden dat het oog ook wat wil, dat een auto aaibaar moet zijn en comfortabel, dat ’ie lekker veert. Het Franse merk met de twee dakjes viert dit jaar zijn honderdjarig bestaan, en, eerlijk is eerlijk: Citroën heeft in die periode een aantal automobielen voor de eeuwigheid nagelaten. 

De DS natuurlijk, beter bekend als de ‘snoek’, maar ook de 2CV, de Dyane, de Ami, de CX, de SM, het geribbelde bestelbusje met het varkenssnuitje (de HY) en de Traction Avant zijn stuk voor stuk modellen die steevast dierbare gevoelens oproepen bij iedereen die oog heeft voor esthetiek.

Voor ‘Citrofiel’ Wouter Jansen was het de Traction Avant van zijn broer die hem met het Citroën-virus infecteerde. “Ik was als jochie nog vooral bezig met dinky toys, maar die wagen van mijn broer – die hij trouwens nog steeds heeft – vond ik wel erg mooi. Toen hij mij later vroeg om als redacteur van het clubblad van Citroën te komen helpen, werd het van kwaad tot erger met de liefde. En dat Citroën een Hollandse oorsprong heeft, speelt ook wel een beetje mee.”

Limoenman

Dat zit zo: Grondlegger André Citroen werd in 1878 in Parijs geboren uit een Nederlandse vader en een Poolse moeder. Een van de voorouders van deze ingenieur kwam uit Amsterdam en omdat hij in fruit handelde stond hij bekend als de Limoenman. Toen in de tijd van Napoleon de achternamen werden vastgelegd, werd echter niet Limoenman maar Citroen gekozen.

Jansen: “Het had dus niet veel gescheeld of we hadden een automerk gehad met de naam Limoenman.” 

De puntjes op de e schijnen te zijn toegevoegd op verzoek van de Franse schoolmeester van André, die moeite had de naam uit te spreken. Nederland was overigens ook een van de eerste landen waar een Citroën werd afgeleverd. Jos Mannaerts uit Tilburg was de koper. Hij bestelde er in 1919 eentje voor zijn nichtje, als cadeau voor haar huwelijk.

Citrofiel Jansen is inmiddels alweer 23 jaar hoofdredacteur van het magazine Citroexpert (oplage: 9.000 stuks) en beschikt naar eigen zeggen over een van de grootste privé-archieven van Citroën ter wereld.

Opgewaardeerde eend

“Daar ben ik in 1979 mee begonnen en inmiddels bestaat dat archief uit vijfduizend brochures en zo’n twintigduizend foto’s.” Waarom hij juist voor dit merk is gevallen is voor Jansen zo klaar als een klontje: “De eigenwijsheid, het comfort, het Franse er aan. Als je in een Citroën gaat zitten krijg je daar een bepaald gevoel bij.” Zelf rijdt hij in een Ami 8: “Qua mechaniek een opgewaardeerde eend”, aldus Jansen.

Dat Citroën ook lange tijd bekend stond om de slechte bouwkwaliteit en roestige blik, dat ‘moeten we ook  weer niet overdrijven’, vindt Jansen. “De gemiddelde kwaliteit van auto’s was toen sowieso minder. Datsuns uit die periode rotten ook weg.” Denkt Jansen dat Citroën ook de volgende honderd jaar nog haalt? “Ik zie wel toekomst, mede door hun rijke geschiedenis. Citroën moet zijn historie inzetten om nieuwe modellen te verkopen.”

Honderd jaar Citroën

1919: André Citroën richt het bedrijf op. Hij verkoopt na een jaar al tienduizend auto’s.

1934: Het succes van de Traction Avant kan niet voorkomen dat Citroën in de financiële problemen komt. Bandenfabrikant Michelin schiet te hulp en wordt eigenaar.

1935: André Citroën overlijdt.

1948: Officiële presentatie van de 2 CV. Er worden tot 27 juli 1990 meer dan vijf miljoen 2CV’s geproduceerd.

1955: Citroën komt met de DS, met de bijnaam ‘Snoek’.

1974: Michelin en de Peugeot-groep zien zich genoodzaakt tot een fusie van Automobiles Citroën en Automobiles Peugeot. Het is de voorloper van de huidige Groupe PSA.

1990: Citroën presenteert elektrische auto’s. De C15 en C25 worden getoond op de autosalon van Parijs.

2018: Citroën verkoopt wereldwijd 1.046.100 auto’s. 

Lees ook:

De passie voor oldtimers bloeit: Kever en Eend zijn nog altijd gewild.

Het aantal oldtimers, auto´s ouder dan dertig jaar, dat in Nederland rondrijdt, steeg vorig jaar tot boven de 200.000. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden