InterviewErik-Jan Ginjaar

Nederland is aan het trutten met de corona-aanpak, vindt de directeur van Postillion Hotels, maar hij zit vol optimisme

Erik-Jan Ginjaar van Postillion Hotels. Ze hebben de congresfaciliteiten van het WTC overgenomen.
 Beeld Hollandse Hoogte / Jan de Groen
Erik-Jan Ginjaar van Postillion Hotels. Ze hebben de congresfaciliteiten van het WTC overgenomen.Beeld Hollandse Hoogte / Jan de Groen

De directeur van Postillion Hotels Erik-Jan Ginjaar juicht de avondklok toe. Hij heeft liever even heftige pijn dan langdurige jeuk van de coronacrisis.

De zeven hotels van Postillion kraken onder de lockdowns. Ruim een derde van de werknemers is inmiddels  ontslagen. Daar zitten ook mensen met een vast contract bij. De coronabeperkingen moeten volgens Erik-Jan Ginjaar, directeur van de hotelketen, niet te lang duren. Maar hij weigert in de negatieve sfeer te gaan zitten.

Hoe komt de aankondiging van de avondklok bij u binnen?

Ginjaar: “Ik vond het wel tijd worden. Na iedere persconferentie weet je dat er ’s avonds bij Op1 of Jinek weer een bak zurigheid wordt besproken aan tafel. Dan zijn we ineens allemaal virus-expert. Ik vind dat we aan het trutten zijn in dit land. Van mij had het eerder al strenger gemogen. Prima dus, die avondklok. Ik ben meer van de korte hevige pijn dan de langdurige jeuk. En bekijk het positief!”

Postillion heeft het toch ook zwaar?

“Zeker. We hangen van noodsteun aan elkaar, daar hoef ik geen geheim van te maken. 30.000 vierkante meter vergaderzaal staat leeg. We hebben 35 procent van onze mensen moeten ontslaan, ook mensen met een vast contract. Dat zijn 110 van de 320 medewerkers. De cijfers spreken boekdelen: de omzet in 2019 was 35 miljoen euro. Die van 2020 komt uit op 13 miljoen. Ook wij houden het niet veel langer uit als de omstandigheden zo blijven, maar laten we focussen op wat nog wel kan.”

Wat mag er nog in hotels?

“We mogen ook met de avondklokregeling nog kamers verhuren, maar geen eten en drinken verzorgen in onze restaurants en geen roomservice. Daarom serveren we een ontbijtpakket to go en een maaltijd, die kan worden afgehaald bij de receptie. Bij elkaar zorgt dat voor een minimale hotelbezetting, het is nauwelijks de moeite waard om open te zijn.”

Toch klinkt u als een hoteldirecteur vol goede moed.

“Ik ben heel optimistisch gestemd. Sinds het vaccineren is begonnen, hebben wij bijvoorbeeld al vijf grote boekingen voor congressen voor 300 personen binnen. Laatst zelfs een internationale boeking. Het geeft aan dat de mensen er weer vertrouwen in krijgen dat het dadelijk allemaal weer veilig kan. Iedereen moet zich dan wel beter dan nu aan de maatregelen houden. Als we dat met z’n allen doen, dan kunnen we vanaf september weer vol in de handel. Juist in deze tijd, met een begin van het herstel van vertrouwen, moeten we niets doen wat afleidt van het uiteindelijke doel: terug naar het normaal van vóór 15 maart 2020. Daar heeft iedereen baat bij, van kroeg tot restaurant, van winkel tot museum. Wij allemaal. Nooit eerder was ‘samen tegen corona’ zo actueel.”

Lees ook:

De klap leidt tot bezinning bij hotels. ‘Op de massatoerist zit niemand te wachten’

Hotels lijden onder de coronacrisis, het meest in Amsterdam. Na deze gedwongen pauze moeten we een ander soort gasten trekken, zeggen sommige hoteliers.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden