Jaarcijfers

Na rode cijfers over het coronajaar schrapt Heineken achtduizend banen


Een Heineken-bord staat op de gevel van een bar, gesloten vanwege het coronavirus in Amsterdam Beeld AP
Een Heineken-bord staat op de gevel van een bar, gesloten vanwege het coronavirus in AmsterdamBeeld AP

Heineken schreef als gevolg van corona rode cijfers. Het bierconcern gaat daarom achtduizend banen schrappen.

Heineken zet het mes in zijn personeelsbestand. De komende jaren verdwijnen er achtduizend banen bij de bierbrouwer. Dat is bijna 10 procent van het huidige personeelsbestand. In Nederland gaat het om zo’n driehonderd banen, onder meer op het hoofdkantoor in Amsterdam. Dat laatste had Heineken in oktober al bekendgemaakt.

De forse reorganisatie, bedoeld om kosten te besparen, is deels een gevolg van de coronapandemie. In veel landen gingen cafés, restaurants, discotheken en nachtclubs tijdelijk dicht. In Zuid-Afrika werd de verkoop van alcohol zelfs een paar maanden verboden.

Meer verkoop in winkels weegt niet op tegen het verlies aan horeca-inkomsten

Dat de afzet van Heinekens bieren in supermarkten en slijterijen in veel landen steeg, woog niet op tegen de veel lagere afzet in de horeca. Bovendien is de drankverkoop in de horeca voor Heineken door de bank genomen lucratiever dan de verkoop in supermarkten en slijterijen. Al met al verkocht Heineken in 2020 ruim 8 procent minder liters bier dan vorig jaar, zo bleek bij de bekendmaking van Heinekens resultaten over dat jaar.

Heineken haalde op zijn verkopen een winst van 1,15 miljard euro, maar belandde door flinke afschrijvingen en reorganisatiekosten (331 miljoen euro) toch in de rode cijfers. Dat is uitzonderlijk voor het wereldwijd opererende concern, dat normaliter goed verdient aan zijn bieren. Zo moest Heineken 246 miljoen euro afschrijven op zijn bezittingen in Papoea-Nieuw-Guinea, 230 miljoen op de Amerikaanse speciaal-bierbrouwer Lagunitas en 191 miljoen op zijn Britse pubs. Met al die afschrijvingen en kosten meegerekend leed Heineken een verlies van 204 miljoen euro. De jaaromzet kwam uit op 23,7 miljard euro, 17 procent minder dan de 28,6 miljard vorig jaar.

Een paar lichtpuntjes waren er ook. Het merk Heineken doorstond de coronacrisis redelijk goed. De verkopen liepen met 0,4 procent terug, maar zouden hoger dan in 2019 zijn uitgevallen als Zuid-Afrika alcoholhoudende dranken niet een tijdlang in de ban had gedaan. Heineken 0.0, de alcoholloze variant van het Heinekenmerk die in 84 landen verkrijgbaar is, verkocht zelfs beter dan in 2019. “In Nederland is tussen de 5 en 10 procent van ons verkochte bier al alcoholvrij, maar in veel landen is dat nog veel lager, dus daar is veel groei mogelijk”, zei Dolf van den Brink, die vorig jaar de Belg Jean-François van Boxmeer opvolgde als bestuursvoorzitter van Heineken.

Ook andere kosten moeten omlaag, van verpakkingen bijvoorbeeld

De brouwer denkt met de reorganisatie jaarlijks 350 miljoen te kunnen besparen op personeelskosten. De banen op het hoofdkantoor verdwijnen al dit voorjaar, van de overige circa 7700 is dat nog niet bekend. Ook andere kosten, bijvoorbeeld van verpakkingen, moeten omlaag. De opbrengsten komen ten goede aan de winst, aan investeringen in verdere digitalisering, in uitbreiding van de onlineverkoop en in hogere uitgaven voor reclame en marketing. Aan dat laatste doel gaf Heineken in 2020 minder geld uit dan normaal.

Een koerswijziging komt er ook. Heineken gaat zich meer richten op zijn grote merken en zal afstand doen van kleinere merken. Ook wil het meer alcoholvrije en alcoholarme drankjes, zoals hard seltzer, gaan verkopen. Heineken verwacht dat de verkopen in de loop van 2021 weer zullen stijgen. Maar de omzet- en winstcijfers (2,1 miljard) van 2019 zitten er dit jaar niet in.

Lees ook:

Hoe de verkoop van Heineken onder bierman Boxmeer verdubbelde

Jean-François van Boxmeer leidde Heineken sinds 2005. In die tijd werd het bedrijf twee keer zo groot.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden