Suez-blokkade

Na maanden juridisch gesteggel is de Ever Given dan toch aangekomen in Rotterdamse haven

Het containerschip Ever Given ligt bij de ECT Delta terminal in de Rotterdamse haven. Beeld ANP, Remko de Waal
Het containerschip Ever Given ligt bij de ECT Delta terminal in de Rotterdamse haven.Beeld ANP, Remko de Waal

Het containerschip Ever Given dat in maart het Suezkanaal blokkeerde, is donderdag in de vroege ochtend eindelijk aangekomen bij de Rotterdamse haven.

Het schip werd in maart wereldberoemd toen het door een zandstorm overdwars vast kwam te liggen in het Suezkanaal en zo een van de belangrijkste vaarroutes ter wereld blokkeerde. Aan boord heeft het duizenden containers waarop ondernemers al maanden zitten te wachten en 24 Indiërs die -vanwege corona- niet van het schip afmogen.

Alle containers die bestemd zijn voor het Europese vasteland zullen worden gelost aan de ECT Delta-terminal, dus ook de lading met bestemming Hamburg. Containers voor die Duitse havenstad worden op een ander schip gezet om hun reis voort te zetten. De Ever Given zelf vaart door naar het Engelse Felixstowe om de resterende containers af te leveren.

Aan boord zijn tal van goederen, van schoolagenda’s en zonnepanelen tot tuinhout, meubels, sokken, noedels en fietsen. Verontruste ondernemers hebben afgelopen tijd in de media hun zorgen over de lading geuit. Zo zouden er ook nog containers met groente en fruit aan boord zijn, uiteraard gekoeld, maar het is nog maar de vraag wat de status daarvan momenteel is.

Op 7 maart vertrokken

De uit China afkomstige lading is immers maanden te laat aangekomen. Op zondag 7 maart vertrok de Ever Given uit de Zuid-Chinese haven van Yantian. Aan boord heeft het schip dan 25 bemanningsleden en duizenden containers met bestemming Rotterdam. Gewoonlijk zijn ze een maand onderweg. Voor de Indiase crew is de reis routine. Ook de doorgang van het Suezkanaal.

Maar dit keer ging het verkeerd. Het duurde bij de blokkade van het Suezkanaal ongeveer een week voor het schip vlot getrokken kon worden. In die tijd ontstond een file van honderden schepen en raakte de wereldwijde handel ontregeld. Een deel van de schepen die eigenlijk door het kanaal heen wilden, besloot om Afrika heen te varen.

Op een satellietfoto is goed te zien hoe het containerschip Ever Given vast zit in het Suez Kanaal eind maart dit jaar.  Beeld EPA, Maxar technologies
Op een satellietfoto is goed te zien hoe het containerschip Ever Given vast zit in het Suez Kanaal eind maart dit jaar.Beeld EPA, Maxar technologies

Dat het daarna zolang heeft geduurd voor het schip zijn reis naar Rotterdam kon voortzetten, komt door juridisch gesteggel tussen de eigenaar en de autoriteit van het Suezkanaal over een schadevergoeding. Daardoor lag het schip maanden aan de ketting. Onduidelijk is hoeveel er precies betaald is, maar het zou om honderden miljoenen euro’s gaan.

Pas begin juli verliet het containerschip het Suezkanaal. Daarna lag het vaartuig nog enkele dagen bij havenstad Port Saïd voor anker om voorbereidingen te treffen voor de hervatting van de reis. De afwikkeling van alle kosten rondom de schade en wie daarvoor aansprakelijk is, zal waarschijnlijk nog jaren in beslag gaan nemen. Volgens persbureau Bloomberg kan Evergreen, eigenaar van de Ever Green, duizenden rechtszaken van boze klanten verwachten.

Lees ook:

Het schip is los, maar de lading is nog lang niet in Rotterdam

De Ever Given is eindelijk los. Maar wat gebeurt er met de achttien containers van het logistieke bedrijf Nedcargo die aan boord zijn van het containerschip dat bijna een week vastzat in het Suezkanaal? Vijf vragen aan Roderick de la Houssaye, bestuursvoorzitter van Nedcargo.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden