Nieuws Kwartaalcijfers

Mooie cijfers voor de VodafoneZiggo en T-Mobile

Een man checkt zijn telefoon naast het logo van Vodafone. Beeld REUTERS

Zowel T-Mobile als VodafoneZiggo heeft een goed kwartaal achter de rug, met tienduizenden nieuwe klanten.

Er klonk donderdagochtend geklop op eigen schouders in telecomland. Zowel de nummers 2 als 3 presenteerden hun kwartaalcijfers met trots. VodafoneZiggo (nummer 2) en T-Mobile (3) wisten afgelopen kwartaal respectievelijk zo’n 70.000 en 77.000 nieuwe mobiele klanten te werven, beide zagen hun omzet stijgen. 

In de buurt van de onbetwiste marktleider KPN komen ze nog lang niet. Toch ging het de twee ook op de vaste markt voor de wind, met voor allebei om en nabij de 20.000 nieuwe vaste internetklanten. Voor VodafoneZiggo was dit zelfs het beste kwartaal sinds de fusie van de twee afzonderlijke bedrijven eind 2016.

Vergeleken met een jaar geleden groeide de omzet met 1,5 procent. Het bedrijf schrijft dat deels toe aan gecombineerde producten: tv van Ziggo bijvoorbeeld, met een telefoonabonnement van Vodafone. Bijna driekwart van de mobiele klanten neemt producten af van zowel Vodafone als Ziggo.

Ondertussen steeg de omzet van T-Mobile met 1 procent. Eerder dit jaar fuseerde het met de Nederlandse tak van Tele2, een prijsvechter van weleer. Daarover had de Europese Commissie aanvankelijk nog zorgen. Zouden er nog wel genoeg telecombedrijven overblijven als de nummer 3 en toenmalige nummer 4 zouden samengaan? Tele2 stond nu juist bekend als een speler die de prijs drukte. Van een fusie kon de consument weleens de dupe worden.

Afgelopen november kreeg T-Mobile toch groen licht van de commissie, die na enig onderzoek oordeelde dat er geen sprake zou zijn van marktverstoring. En inderdaad: voor mobiele klanten zijn de prijzen sinds begin dit jaar niet omhoog geschoten, zegt analist Tim Poulus van onderzoeksbureau Telecompaper. Ze dalen zelfs.

In tegenstelling tot die van de vaste abonnementen staat de mobiele markt dan ook onder druk, aanbieders vechten elkaar de tent uit. “Vooral T-Mobile stelt zich hierin agressief in op door met lage prijzen te komen”, zegt Poulus. De CEO van T-Mobile in Nederland, Søren Abildgaard, illustreerde die observatie van Poulus nog eens in een persbericht: “We verpulveren iedere maand records.” We blijven de nummers 1 en 2 uitdagen, voegde hij eraan toe.

Poulus zegt dat telecombedrijven hun prijzen voor vaste abonnementen vaak in de zomermaanden ophogen. T-Mobile gaat daarin niet mee, liet het gisteren weten, afgezien van een inflatiecorrectie. Dat laatste zegt CEO Abildgaard er niet voor niets bij: eerder dit jaar spande VodafoneZiggo nog een rechtszaak aan omdat T-Mobile die inflatiecorrectie achterwege liet in de reclame-uitingen.

Lees ook:

De frequenties voor het razendsnelle 5G-netwerk gaan eind dit jaar in de verkoop

De aanleg verloopt traag, maar straks ligt er wel een razendsnel mobiel netwerk. De frequenties voor 5G, de opvolger van het huidige 4G, gaan eind dit jaar in de verkoop. Drie aanbieders dingen mee.

Het platteland zit te springen om razendsnel 5G

KPN test de komende tijd het razendsnelle netwerk 5G. Vooral in dunbevolkt gebied zijn de voordelen groot. Maar zo snel als het netwerk is, zo traag komt het van de grond.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden