Faillissement

Moederbedrijf van D-Reizen bezwijkt door corona

D-reizen, een van de grootste reisorganisaties van Nederland, is failliet verklaard.  Beeld ANP / Hollandse Hoogte / Arie Kievit
D-reizen, een van de grootste reisorganisaties van Nederland, is failliet verklaard.Beeld ANP / Hollandse Hoogte / Arie Kievit

Reisbureau D-reizen heeft de coronacrisis niet overleefd. De branche vreest dat daarmee de ellende nog niet voorbij is.

Op de site van het bedrijf lijkt er geen vuiltje aan de lucht, maar het is toch echt gedaan met reisagent D-reizen. De rechtbank in Haarlem verklaarde moederbedrijf D-rt Groep dinsdag failliet. Daarmee komt een einde aan een van de grotere en bekendste reisbureaus van Nederland. De onderneming uit Hoofddorp heeft 1150 medewerkers en 285 reiskantoren. Als er geen doorstart komt, moet voor de banen van het personeel worden gevreesd.

D-reizen heeft het – net als de gehele reisbranche – al sinds de uitbraak van de pandemie bijzonder moeilijk. Reisverboden en negatieve reisadviezen maken op vakantie gaan (vrijwel) onmogelijk. En omdat alle ontwikkelingen rond het coronavirus onzeker zijn en het tempo van het vaccineren te wensen overlaat, wordt er amper geboekt voor later in het jaar. Bovendien gaf de Europese Commissie pas laat goedkeuring aan het voucherfonds van de overheid, waardoor een faillissement voor D-reizen niet meer te keren was. Met het voucherfonds stelt de overheid 400 miljoen euro beschikbaar aan aanbieders van pakketreizen die niet in staat zijn geld terug te betalen aan mensen die hun geboekte reis niet door zagen gaan.

Klassieke reisagent

“Het zat er al een beetje aan te komen, maar dit is wel een hele grote speler die nu verdwijnt”, zegt Marco van Leeuwen, specialist reisindustrie aan de Breda University. Dat D-reizen nu als eerste grote reisonderneming niet overleeft, is volgens hem niet alleen te wijten aan de gevolgen van de coronamaatregelen: “Het heeft wellicht ook te maken met een wat verouderd businessmodel. Ze draaien op commissie die klanten betalen voor iedere geboekte reis waarvoor D-reizen bemiddelt. Als die klant niet kan komen, houdt het snel op.”

Daarnaast was D-reizen – in wezen een ‘klassieke’ reisagent – niet goed opgewassen tegen het online boeken van reizen, zonder tussenkomst van een agent. Van Leeuwen: “Ze bemiddelden ook veel in vliegvakanties en verre reizen. Allemaal vakanties die nu niet mogelijk zijn. En ze doen er geen andere activiteiten naast.”

D-reizen was in 1965 ontstaan uit een uit de hand gelopen spaaractie van supermarktketen Dirk van den Broek. Klanten konden destijds kassabonnen sparen voor korting op een busreis naar Italië. Dat leverde zoveel respons op dat Dirk van den Broek besloot D-tours op te richten, later D-reizen.

In 2014 gingen D-reizen en VakantieXperts samen in de D-rt Groep. De franchise-ondernemingen van VakantieXperts vallen buiten het faillissement. De rechtbank Haarlem schrapte dinsdag een zaak die reisorganisatie TUI had aangespannen tegen D-reizen. Die ging over een geschil rond aanbetalingen van geannuleerde reizen en wie die aan klanten moet terugbetalen. Ook was er onenigheid over het dekken van vouchers. D-rt stelde tijdens een kort geding eind maart al dat het mogelijk failliet zou gaan als de vouchers allemaal terug zouden moeten worden betaald zonder steun van het voucherfonds.

‘De perspectieven zijn ronduit beroerd’

Bij de ANVR, de Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen, is het faillissement van D-reizen hard binnengekomen. Woordvoerder Mirjam Dresmé: “De hele reissector ligt al vijftien maanden stil. Het omzetverlies is vaak wel 95 procent. Welke reisonderneming houdt dat vol? Bedrijven maken van harte gebruik van de noodsteun, maar die is niet meer voldoende.”

De angst bestaat dat het omvallen van D-reizen een voorbode is van meer ellende. Vakbond CNV stuurde een bezorgd bericht naar buiten over de reisbranche: “Veel tijdelijke contracten zijn inmiddels al gestopt en ook voor werknemers in vaste dienst zijn de perspectieven ronduit beroerd. Het faillissement van D-reizen zal niet het laatste zijn, vrees ik”, verklaart CNV-onderhandelaar Loes Dreschler.

Volgens specialist reisindustrie Van Leeuwen kraken vooral specialisten in verre reizen, zoals aanbieders van Afrikareizen. “En dus reisadviesbureaus, zoals D-reizen. De TUI’s van deze wereld redden het wel omdat die een gespreid palet aan vakanties bieden.”

Consumenten die via D-reizen vouchers hebben gekregen voor geannuleerde vakanties, zullen ongeacht het faillissement hun geld terugkrijgen van de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR).

Lees ook:

De reisbranche verleidt aarzelende vakantiegangers met de ‘perfect covid-getaway’

Of een vakantie er op korte termijn in zit is de vraag. Reisorganisaties zetten alles op alles om toch een vakantiegevoel op te wekken. ‘Je moet contact houden met je klanten.’

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden