Groeiplannen

Moederbedrijf Blokker verkoopt budgetwinkelketen Big Bazar

Big Bazar met zijn concurrenten Action en Xenos, naast elkaar in een winkelcentrum in Alkmaar. Beeld Hollandse Hoogte / Berry Stokvis
Big Bazar met zijn concurrenten Action en Xenos, naast elkaar in een winkelcentrum in Alkmaar.Beeld Hollandse Hoogte / Berry Stokvis

Discountketen Big Bazar past niet goed bij andere ketens uit dezelfde holding, zoals Blokker en BCC. Daarom wordt ze verkocht.

Hanne Obbink

Ooit werd het in de markt gezet als concurrent van Action, met ongeveer 400 filialen de grootste koopjesketen van Nederland. Zoveel kreeg Big Bazar er nooit, en nu verkoopt de huidige eigenaar, het moederbedrijf van onder meer Blokker, de keten aan een Friese ondernemer.

Big Bazar begon in 2007 met een winkel in Apeldoorn en heeft nu 135 filialen. Mirage Retail Group (MRG), de holding waarin behalve Blokker ook BCC en Intertoys zijn ondergebracht, verkoopt de budgetwinkelketen nu, omdat die naar eigen zeggen niet goed past bij de eigen plannen om ook online verder te groeien.

Als de overname in de loop van volgende maand wordt afgerond, is Big Bazar voortaan het eigendom van BB Retail, het bedrijf van ondernemer Heerke Kooistra. “Wij zitten in de opkoop van partijen", zegt hij tegen RTL Z. “Wij kopen alles wat elders over is en wat in de weg ligt.”

Kooistra noemt de overname een ‘fantastische kans’ om ook in de retail te stappen, met een keten die door MRG de afgelopen jaren ‘helemaal is opgefrist’. Er zijn geen financiële details over de deal naar buiten gebracht.

Zware tijd achter de rug

Blokker Holding heeft een zware tijd achter de rug. Vijf jaar geleden boekte ze een recordverlies van 180 miljoen euro. Daarna verkocht ze een aantal onderdelen, onder meer Bart Smit en Toys XL. In 2019 werd de hele holding overgenomen door Michiel Witteveen, die niet veel later ook nog ketens als Marskramer en Toys2Play van de hand deed en het bedrijf omdoopte tot Mirage Retail Group. MRG wil volgend jaar een beursgang maken.

De verkoop van Big Bazar valt te begrijpen, zegt retaildeskundige Paul Moers, maar niet zozeer vanwege de online strategie van MRG. “Blokker heeft de grootste ombouwperiode in de retailwereld tot nu toe achter de rug", zegt hij. “Dat vraagt nog alle aandacht.”

De marktomstandigheden voor ketens als Blokker zijn ‘lastig', voegt Moers eraan toe. “De food-sector herstelt zich, maar non-food is sinds de vorige crisis, in 2008, nog niet op het oude niveau teruggekomen, onder meer door de opkomst van tweedehands artikelen. De uitdagingen voor de retail zijn enorm. MRG kan de opbrengst van de verkoop van Big Bazar ongetwijfeld goed gebruiken.”

Een wereld waarin alles goedkoop is

Daar komt nog bij dat ‘discount’ een heel andere wereld is, waarin alles goedkoop moet zijn. “Niet alleen de artikelen, maar ook de kantoren en de auto's die zo'n keten gebruikt", zegt Moers. “Duurzaamheid speelt in deze wereld nauwelijks een rol, terwijl MRG in zijn andere ketens juist niet om duurzaamheid heen kan. Van die schizofrenie zijn ze straks verlost.”

Tegelijkertijd is er voor Big Bazar zelf nog wel toekomst, verwacht Moers. “Er is een markt voor goedkope spullen, en zeker de komende jaren zal dat niet veranderen. En Big Bazar is er de afgelopen jaren toch in geslaagd een deel van die markt van Action af te pakken.”

Lees ook:
Hema kruipt via rood-wit-geel uit de overleefstand en gaat weer ‘echt ondernemen’

Hema gaat weer ‘echt’ ondernemen, met geld van de aandeelhouders van onder meer Jumbo. Deze week presenteert de retailer zijn nieuwe strategie.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden