Jaarcijfers

Minder winst op lagere omzet voor Sanoma

Beeld ANP

Sanoma Nederland zag de winst dalen, aan de vooravond van een overname door mediaconcern DPG.

Minder winst op een lagere omzet. Daarmee sluit mediabedrijf Sanoma Nederland, bekend van titels als Donald Duck, vtwonen, Libelle en NU.nl, boekjaar 2019 af. Nu zitten die nog ondergebracht bij het Finse moederbedrijf Sanoma, die vrijdag de jaarcijfers bekend maakte. Afgelopen december werd bekend dat de Nederlandse media-activiteiten voor 460 miljoen euro worden verkocht aan het Belgische DPG Media, eigenaar van onder meer de Trouw, AD en Qmusic.

Die Nederlandse tak was vorig jaar goed voor een omzet van 368 miljoen euro. Dat was een jaar eerder 424 miljoen euro. De brutowinst, exclusief de kosten die met de overname zijn gemoeid, zakte met 10 miljoen euro tot 70 miljoen euro. De deal met DPG moet dit jaar rondkomen. Het is de bedoeling dat de 922 medewerkers van Sanoma Nederland dan naar DPG overgaan.

Vorige maand kondigde mededingingswaakhond Autoriteit Markt en Consument (ACM) aan te onderzoeken welke gevolgen de overname heeft voor freelance journalisten. Dit naar aanleiding van een gesprek met journalistenvakbond NVJ en de Auteursbond, die vrezen dat het voor freelancers moeilijker wordt om een redelijk tarief te rekenen. Ook zijn ze bang dat het aanbod door onafhankelijke nieuwsmedia verschraalt als er slechts een paar hele grote partijen overblijven op de markt.

Verlagen van de schulden

Volgens de journalistenvakbond NVJ schuiven de krachtsverhoudingen op in de richting van de uitgever, nu die groter zal worden door de overname. De vakbond wijst erop dat DPG meer dan helft van de dagbladenmarkt in bezit heeft, en dat Sanoma daar als grootste tijdschriftuitgever nog eens bij komt. NVJ zegt dat ACM de overname ook onder voorwaarden goed kan keuren.

In het jaarverslag staat dat het Finse mediaconcern de opbrengsten van de verkoop gaat gebruiken voor het verlagen van zijn schulden. Verder meldde topvrouw Susan Duinhoven dat er 400 miljoen euro in kas zit voor het doen van overnames. Volgens de Nederlandse Duinhoven heeft Sanoma vorig jaar een succesvolle transformatie ondergaan.

Twee divisies blijven over

Na de verkoop van de Nederlandse mediatak richt Sanoma zich nog op twee divisies. Naast de Finse media-activiteiten gaat het om de educatieve divisie Sanoma Learning. Bij het laatste onderdeel horen onder meer educatieve uitgeverij Malmberg en educatieve dienstverlener Iddink. Sanoma Learning is na de verkoop van de Nederlandse mediatak goed voor circa 45 procent van de omzet van Sanoma.

Sanoma was met zijn voort te zetten activiteiten vorig jaar goed voor een omzet van 913,3 miljoen euro. Dat was 2 procent meer dan een jaar eerder. Onder de streep resteerde 63,1 miljoen euro, 13 procent minder dan in 2018.

Lees ook:

Sanoma verkoopt Donald Duck, Libelle en Nu.nl aan DPG

DPG Media, moederbedrijf van onder meer Trouw, groeit steeds groter. Dat moet ook om op te kunnen boksen tegen Google en Facebook. Maar tegen welke prijs?

‘NU.nl is zeker geen concurrentie voor de kranten’

De uitgever van onder meer Trouw neemt de Nederlandse tijdschriften en sites van Sanoma over. Het doel: een nog belangrijker mediabedrijf te worden en een vuist te maken tegen de grote internationale techreuzen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden