PostNL

Met meer wenskaarten en heel veel pakketten stijgt de omzet van PostNL fors in coronatijd

Medewerkers sorteren pakketten in een sorteercentrum van PostNL. Beeld ANP, Sem van der Wal

PostNL is, in elk geval voorlopig, een van de weinige Nederlandse bedrijven die niet veel financiële schade ondervindt van de coronacrisis. Het bedrijf bezorgt sinds een maand minder ‘partijenpost’ (met reclame en advertenties), maar heeft het razend druk met de bezorging van pakketten. Opvallend ook: mensen sturen elkaar, sinds de anticoronamaatregelen hun bewegingsvrijheid hebben beperkt, meer wenskaarten.

PostNL publiceerde dinsdag een zogeheten handelsbericht over de gang van zaken in het eerste kwartaal, zeg maar een eerste versie, zonder precieze cijfers, van de officiële resultaten die het bedrijf op 4 mei zal presenteren. De eerste twee à tweeënhalve maand verliepen min of meer normaal. Daarna kwamen de maatregelen om verspreiding  van het nieuwe coronavirus in te dammen. PostNL moest zich daaraan aanpassen.

Omzetten die passen bij een decembermaand

Het eerste gevolg? Een forse stijging van het aantal online bestellingen, vooral bij kleine en middelgrote webshops. Ineens waren er, totaal onverwacht, omzetten die passen bij een decembermaand met Sinterklaas en Kerstmis. Die hoge omzetten zijn er nu, medio april, nog steeds. Dus liep PostNL, dat vrijwel alle grote online leveranciers als klant heeft, op sommige dagen tegen de grenzen van zijn mogelijkheden aan, was er meer werk voor de sorteerders en pakketbezorgers en was er extra vraag naar personeel. PostNL benadert, zegt een woordvoerder, onder meer rijschoolinstructeurs: die zitten zonder werk en zouden pakketten kunnen rijden. Tot 2018 groeide het pakketvervoer met zo’n 20 procent per jaar. Vorig jaar was dat 12 à 13 procent. Voor dit jaar was een wat lagere groei voorspeld. Die voorspelling is, stelt de zegsman van PostNL, nu achterhaald.

Eind maart werd een ander gevolg merkbaar. Bedrijven besloten hun reclamecampagnes en direct-mail stop te zetten, of op een laag pitje te zetten. Dat scheelt een hoop post. Wel steeg het aantal verstuurde wenskaarten. Die stroom is veel kleiner dan de bedrijvenpoststroom, maar de marges op de bezorging van wenskaarten zijn hoger.

Wel wacht het bedrijf een kort geding

Met de nodige slagen om de arm meldt PostNL dat het de voor dit jaar verwachte brutowinst (110 tot 130 miljoen euro) kan halen. Er zullen weinig bedrijven zijn die dat PostNL de komende weken kunnen nazeggen. Wel wacht het bedrijf een kort geding. De Belangenvereniging Pakket Distributie (BVPD) gaat dat aanspannen. Zij vindt al tijden dat PostNL ondernemers die pakketten bezorgen te weinig betaalt en dat PostNL ook gemaakte overuren moet uitbetalen.

Daarnaast vindt de BVPD dat er een vergoeding moet komen voor extra handelingen die bezorgers moeten uitvoeren als gevolg van de coronacrisis. Zoals het checken van identiteitsbewijzen op een afstand van anderhalve meter.

Lees ook: 
Winkeliers worden gek van alle pakketjes: de dozen van Zalando en Bol.com reiken tot aan het plafond

Bouwmarkten en tabakswinkels lopen over van de online bestelde pakketjes. Het pakketpunt levert weinig op, terwijl de werkdruk alleen maar toeneemt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden