Foodtrucks

Met een foodtruck de hort op is het nieuwe ondernemersideaal, zeker sinds de pandemie

Naast muziekfestivals zijn er ook speciale foodtruck-festivals, zoals hier ‘Lepeltje lepeltje’ in een stadspark in Zwolle.  Beeld Herman Engbers
Naast muziekfestivals zijn er ook speciale foodtruck-festivals, zoals hier ‘Lepeltje lepeltje’ in een stadspark in Zwolle.Beeld Herman Engbers

Festivals zijn nauwelijks nog voor te stellen zonder de vrolijke verschijning van foodtrucks. Hun aantal is in vijf jaar ruim verdubbeld.

Joost van Velzen

Omgebouwde bakfietsen, caravans, ouwe ME-busjes, retro Citroën HY’s, zelfs afgedankte paardenwagens. Alles kan worden omgetoverd in een foodtruck. Geen festival of evenement kan meer zonder, zo lijkt het wel. Zeker sinds de pandemie de horeca lam legde, is het hebben van een foodtruck het nieuwe ondernemersideaal. Omdat je er letterlijk alle kanten mee op kunt.

Het aantal van zulke wagens waar je oneindig veel soorten eten en drinken kunt kopen is sinds 2017 meer dan verdubbeld, meldt de Kamer van Koophandel (KvK). In 2017 stonden in Nederland bijna 1200 foodtrucks geregistreerd, nu zijn dat er bijna 2500. Dat is een toename van 110 procent.

“Door de pandemie zijn veel creatieve ondernemers gaan kijken wat nog wél mogelijk was”, zegt Mathijs Oppewal. “Toen kwamen al snel de foodtrucks in beeld.” Zelf was Oppewal er al lang achter dat zo’n opvallende wagen een mooi avontuur is om je brood mee te verdienen. Dat doet hij al sinds 2016. “Toen was het al hot om op een retro-manier op festivals te staan.”

Bratwurst, currywurst en Krakauer

Oppewal verkoopt zijn Duitse bratwurst, currywurst en Krakauer vanuit een Mercedes 508D, een voormalige brandweerwagen van de Duitse Feuerwehr. Vandaag staat hij met zijn Wurstmeister op het terrein van GGNet in Zutphen de catering te verzorgen. De thuishaven van de worst-foodtruck is Zutphen, maar Oppewal maakt het niet uit waar hij staat. “Ik kom overal, van Maastricht tot Middelburg en van Groningen tot Kerkrade. Je laat er als ondernemer ook mee zien dat je niet voor een gat bent te vangen.”

Eten tijdens 'Lepeltje lepeltje’ in Zwolle. Beeld Herman Engbers
Eten tijdens 'Lepeltje lepeltje’ in Zwolle.Beeld Herman Engbers

Want de pandemieperiode was dan weliswaar een manier om te overleven, het was ook weer niet helemaal genoeg: “Zonder overheidssteun had ik het niet gered.” Daarom nam de worstverkoper er ook een webshop bij waar t-shirts te koop zijn met opdrukken als ‘Of je wurst lust’, ‘Ik vind je wurst aantrekkelijk’ of ‘Het zal mij een wurst wezen’.

De vrolijke eet- en drinktrucks zijn wel ‘oneerlijk’ verdeeld over het land. Bijna de helft van de foodtrucks is volgens de KvK gevestigd in Noord- en Zuid-Holland. De twee provincies hebben er samen 1113. In Drenthe zijn met 51 registraties de minste foodtrucks te vinden.

Meer eisen aan foodtrucks

Oppewal, die het als zzp’er in zijn uppie doet, ziet wel dat grote festivals meer eisen zijn gaan stellen aan foodtrucks die bij hen op het terrein willen staan. “Je moet bijvoorbeeld altijd voorraad hebben, behoorlijk wat sta-geld betalen, het hele festival open zijn en je mag geen stroomuitval veroorzaken. Daar moet je zin in hebben. Ik heb die grote festivals niet per se nodig, ik kan hier goed mijn brood mee verdienen.”

Volgens Onno van Gent, eigenaar van vraag en aanbodplatform Foodtruckbooking.com, dragen de trucks en caravans in belangrijke mate bij aan de sfeer op allerlei evenementen. “De consument vindt niet alleen de kwaliteit van het eten belangrijk, hij vraagt ook om vernieuwing. Denk hierbij aan sushi, vegetarisch of vegan eten”, zegt hij tegen nieuwsdienst ANP.

Van Gent: “Koken met producten van lokale ondernemers is daarnaast de trend. Een goede foodtruck onderscheidt zich met vers en gezond eten, gecombineerd met een origineel concept.” Hij schat dat ongeveer 65 procent van de foodtruckondernemers er inmiddels een volledige baan aan heeft, terwijl het eerder vooral om parttimers ging.

Hoewel de branche van foodtrucks dus zo ongeveer explodeert, merkt Mathijs Oppewal van worstenbrandweerwagen Wurstmeister weinig van concurrentie: “Foodtrucks die ongeveer hetzelfde doen als ik zijn op twee handen te tellen, de echt goede zelfs op één hand. Maar ik ben natuurlijk sowieso de beste.”

Lees ook:

Het aantal horecazaken groeide juist tijdens de lockdown, ondanks de sombere vooruitzichten

Want wat blijkt: het aantal horecavestigingen nam in 2020 met 5 procent toe tot 72.000. Ook het aantal bedrijven dat zich richt op catering voor evenementen nam toe

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden