KLM heeft overeenstemming bereikt met de vakbonden van het cabinepersoneel en het grondpersoneel over bezuinigingen.

Bezuinigingen

Met een akkoord over bezuinigen zet KLM een eerste stap op de lange weg naar herstel

KLM heeft overeenstemming bereikt met de vakbonden van het cabinepersoneel en het grondpersoneel over bezuinigingen.Beeld ANP

KLM heeft een bezuinigingsplan naar minister Hoekstra gestuurd met steun van alle vakbonden. Maar daarmee is de vliegmaatschappij er nog lang niet.

Met een akkoord ‘op hoofdlijnen’ met de vakbonden over bezuinigingen heeft KLM een stap gezet op weg naar overleven. Een belangrijke stap, maar nog lang geen beslissende. Want de toekomst van de luchtvaartmaatschappij is er de afgelopen tijd bepaald niet rooskleuriger uit gaan zien.

Noodzakelijk was dat akkoord wel. Minister Hoekstra (financiën) had voor de miljardensteun aan KLM de voorwaarde gesteld dat er uiterlijk op 1 oktober een plan bij hem op tafel zou liggen om 15 procent in de kosten te snijden, ook in de kosten van personeel.

Dat plan is er nu, en het was uiteindelijk niet de FNV die het langst dwarslag, de vakbond met de meeste leden onder het vaak laag betaalde grondpersoneel, maar pilotenvakbond VNV, de vertegenwoordiger van de grootverdieners.

De FNV liet woensdagmiddag, de dag voor Hoekstra’s deadline, weten niet akkoord te gaan met het KLM-plan, omdat dat een te groot offer vroeg van personeel met een salaris tot anderhalf keer modaal – terwijl Hoekstra en de Tweede Kamer juist hadden geëist dat die groep zou worden ontzien. Maar diep in de nacht ‘bleken er dingen te kunnen waarvan de KLM-directie tot het allerlaatst had volgehouden dat het niet kon’, zegt FNV-onderhandelaar Jan van den Brink. De laagst betaalde groep ziet toch iets terug van de winstdeling over 2019 en sommigen krijgen alsnog een deel van een eerder beloofde salarisverhoging.

Eindejaarsuitkering

Met de piloten werd de KLM-directie het pas gisteravond eens. Hoekstra had voorgeschreven dat elke KLM’er die drie keer modaal of meer verdient 20 procent moet inleveren. De KLM doet dat door voor piloten een beloofde salarisverhoging en de winstdeling te schrappen én de eindejaarsuitkering om te zetten in extra vrije dagen – ook om ontslagen te voorkomen. ­Pilotenvakbond VNV stemde daar na lang steggelen mee in.

Als het bezuinigingsplan genade vindt in de ogen van Hoekstra, kan KLM meer geld tegemoetzien. Eind augustus kreeg de maatschappij de eerste steunbedragen al overgemaakt – 277 miljoen als lening van de staat, 665 miljoen leningen bij banken waarvoor de staat garant staat. Om voor een volgend deel van de in totaal 3,4 miljard euro aan overheidssteun in aanmerking te komen, moest KLM met dat plan komen. KLM-topman Pieter Elbers sprak gisteravond van maatregelen die ‘ingrijpend en pijnlijk zijn voor alle KLM’ers, maar nood­zakelijk’.

Maar KLM is er nog lang niet. Begin augustus kondigde de luchtvaartmaatschappij aan 5000 banen te schrappen, deels met gedwongen ontslagen. Maar of het bij die 5000 blijft, is de vraag. Als het slechter gaat in de luchtvaart dan in augustus verwacht werd, moeten er meer banen verdwijnen, zei Elbers twee weken geleden in een interview met Het Financieele Dagblad. “Tien procent slechter betekent 1500 banen extra weg, en de kans dat het inderdaad slechter zal gaan is groter dan de kans op een beter scenario.”

Dat laatste blijkt bijvoorbeeld uit de winterdienstregeling. Door steeds nieuwe reisrestricties overal ter wereld kan KLM niet ‘opschalen’, zoals de bedoeling was, maar is er eerder sprake van krimp. Intussen zitten veel KLM-vliegtuigen maar half vol en verliest de maatschappij miljoenen per dag.

Er moet dus geld bij, zei topman Ben Smith van Air France-KLM onlangs. De 10,4 miljard steun die het concern van Frankrijk en Nederland samen gekregen heeft, is slechts genoeg voor ‘minder dan twaalf maanden’. Het concern wil daarom extra kapitaal verwerven met een aandelenemissie in mei.

Met minister Hoekstra valt wel te praten over een kapitaalinjectie, zei hij vorige week tegen de NOS. Tot nu toe bestaat de overheidssteun uit leningen. “De mogelijkheid bestaat wel degelijk dat er ook echt geld, dus niet een lening, in de onderneming moet worden gestopt.” Een aandeel Air France-KLM kost trouwens nu 2,90 euro – tegen 10 euro rond de jaarwisseling. Dat betekent dat het concern op de beurs op papier nog maar een dikke 1,2 miljard euro waard is.

Lees ook:

FNV verwerpt bezuinigingsplannen KLM: ‘Dit zet de staatssteun op het spel’

KLM vreest de publieke opinie nu het luchtvaartbedrijf het niet eens is geworden met de vakbonden over een bezuinigingsplan

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden