Leveringsproblemen

Mercedes rekent op verbeteren situatie chiptekort; Signify ziet nog geen licht aan einde tunnel

De Mercedes-fabriek in het Duitse Rastatt.  Beeld REUTERS
De Mercedes-fabriek in het Duitse Rastatt.Beeld REUTERS

Het Duitse autoconcern Daimler rekent op een verbetering van de situatie met de chiptekorten in de huidige periode ten opzichte van het derde kwartaal.

Redactie Trouw

Door tekorten aan computerchips hebben veel autofabrikanten de laatste maanden de productie regelmatig moeten stilleggen. Net als andere autofabrikanten heeft Daimler de productie van meer winstgevende modellen naar voren gehaald vanwege de chiptekorten. Andere fabrikanten zoals General Motors en Volkswagen spraken zich onlangs al positiever uit over de toekomst. Ze denken dat de piek van de chiptekorten voorbij is.

Daimler verkocht in de maanden juli, augustus en september in totaal 577.800 voertuigen. Dat is een kwart minder ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar en komt door chiptekorten en de aanhoudende verstoringen in de logistieke keten, zegt het bedrijf. Onder aan de streep noteerde het concern een winst van bijna 2,6 miljard euro. Dat is licht hoger dan dezelfde periode vorig jaar. Desondanks rekent het autoconcern dit boekjaar op een operationele winst van tussen de 10 en 12 procent, het hoogste in jaren.

"We blijven op schema met onze doelen voor het hele jaar, dankzij een krachtige business", zei financieel topman Harald Wilhelm bij de presentatie van de kwartaalcijfers. De inkomsten van het concern voor de aftrek van rente en belastingen zullen "significant hoger" zijn dan vorig jaar, aldus het bedrijf.

Chiptekort kost Signify 100 miljoen euro aan omzet

Ondertussen meldt verlichtingsbedrijf Signifythet dat 100 miljoen euro minder omzet heeft gedraaid in het derde kwartaal, veroorzaakt door de chipproblemen. Die chips heeft de voormalige lampendivisie van Philips nodig voor slimme lampen zoals de Philips Hue, die klanten van kleur kunnen laten veranderen via hun smartphone. Signify had ook last van verstoringen in de toeleveringsketen en van regionale lockdowns vanwege coronabesmettingen.

Door een tekort aan containers in de scheepvaart en opstoppingen in havens is het voor bedrijven moeilijker en duurder om hun producten te verschepen en onderdelen in hun fabrieken te krijgen. Signify verwacht, anders dan Mercedes, dat die problemen in ieder geval de komende maanden nog zullen aanhouden, net als het chiptekort.

Toch houdt het bedrijf vast aan zijn eerdere voorspelling van een groei van de verkoop van 3 tot 6 procent voor heel 2021, al acht Signify het nu waarschijnlijker dat het aan de onderkant van die schatting uitkomt. “We hebben plannen om achterstallige bestellingen te leveren en de hinder voor onze klanten tot een minimum te beperken”, zegt topman Eric Rondolat in een toelichting op de cijfers.

De omzet van Signify daalde in het derde kwartaal met 5 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, naar ruim 1,6 miljard euro. De winst steeg wel met 5 procent naar 94 miljoen euro. Dat komt onder meer doordat het bedrijf minder belastingen hoefde te betalen.

Lees ook:

Keukenbouwer Julian voelt de wereldwijde tekorten aan alle kanten

Bij keukenbouwer Julian ter Maaten uit Kootwijkerbroek komen bijna alle verschillende grondstoftekorten vanuit de hele wereld bij elkaar.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden