E-bike

Mateloos populaire e-bikes stuwen de fietsverkoop naar recordhoogte

Beeld anp

Voor het tweede jaar op rij is de elektrische fiets het meest verkochte type fiets in Nederland. De stadsfiets volgt op afstand.

Eerst waren het vooral senioren die moeite hadden fietstunneltjes uit te komen of zwoegden met tegenwind die volop genoten van de mogelijkheden die de elektrische fiets bood. Nu is de e-bike populair bij jong en oud. Tieners die een flinke afstand moeten afleggen naar school willen er een, net als ouders met kleine kinderen voor- en achterop, of in de bakfiets.

In 2019 werd een recordaantal van 420.000 nieuwe e-bikes verkocht in Nederland en dat is 2,6 procent meer dan in 2018. Dit blijkt uit cijfers van de Rai Vereniging, Bovag en onderzoeksbureau GfK.

De omzet uit de verkopen van nieuwe fietsen is voor het zevende jaar op rij gestegen, naar een nieuw record van 1,252 miljard euro. Bijna 70 procent van die omzet kwam uit de verkoop van elektrische fietsen.

De e-bike is niet bepaald goedkoop. Gemiddeld besteedden consumenten afgelopen jaar 2067 euro aan een elektische fiets, die in verreweg de meeste gevallen bij de vakhandel wordt aangeschaft.

Consumenten oriënteren en informeren zich wel veelal online, maar kopen de fiets in de winkel, melden Rai en Bovag. Zij zien dat traditionele internetaanbieders daarop inspringen door ook fysieke verkoop- en servicepunten op te zetten. Andersom is de traditionele vakhandel steeds meer online actief.

De omzet van e-bikes lag vorig jaar op 868 miljoen euro. Dit is een ruime verdubbeling vergeleken met vijf jaar geleden. De elektrische fiets is met 41,7 procent marktaandeel voor het tweede jaar op rij het meest verkochte type fiets in Nederland. Op afstand volgt de stadfiets met 33 procent en op de derde plek staat de kinderfiets met 11 procent.

De fietsverkoop stabiliseerde in 2019. Met 1.007.000 stuks werden er afgelopen jaar wel voor de tweede keer op rij meer dan een miljoen nieuwe fietsen verkocht. In 2018 waren dat er nog 1.011.000.

Consumenten gaven gemiddeld 1243 euro uit aan een nieuwe fiets; het hoogste bedrag ooit. Dat is voornamelijk te danken aan het aanhoudende succes van de elektrische fiets.

Fiets van de zaak kan het succes nog vergroten

Dat succes kan dit jaar nog flink groter worden, nu de fiscale regels voor de fiets van de zaak sinds 1 januari zijn vereenvoudigd. De werkgever kan nu betalen voor de fiets en meestal ook voor de kosten voor onderhoud en reparatie. De werknemer krijgt dan een bijtelling bij het salaris van 7 procent. Daardoor betaalt de werknemer enkele euro’s per maand extra belasting, meldt de overheid.

Met deze fiets gaat de werknemer naar zijn werk, maar hij mag die ook onbeperkt privé gebruiken.

Diverse leasefietsaanbieders zijn hierop ingesprongen en de Rai Vereniging en Bovag verwachten dat dit een positief effect heeft op de verkoop van nieuwe fietsen in 2020. “Dit is niet alleen goed voor de markt, maar bovenal goed tegen de files, uitstoot van schadelijke emissies en CO2 en positief voor de gezondheid van medewerkers”, aldus de brancheorganisaties.

Lees ook:

De perfecte storm om tegenin te fietsen

De wind stond perfect. Niet lafjes in de zij, zoals vorig jaar, maar vol tegen. Daar houden ze van, de stoempers en harkers die meedoen aan het zesde Nederlands Kampioenschap Tegenwindfietsen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden