Malaise op de automarkt: BMW stopt productie van de X1 in Limburg

Robots aan een assemblagelijn bij autofabrikant VDL Nedcar in Born.Beeld ANP

Over drie jaar is het over en uit met de productie van de BMW X1 in het Limburgse Born. Dat betekent dat VDL Nedcar nieuwe opdrachtgevers moet zien te strikken.

De Nederlandse autobouwer VDL Nedcar moet op zoek naar een nieuwe autofabrikant die de productie van zijn modellen aan de fabriek in Born toevertrouwt. De Duitse BMW Group (bekend van de merken BMW, Rolls Royce en Mini) annuleert de order om ook in de toekomst auto's van het model BMW X1 in Limburg te laten bouwen. Dat bevestigen zowel BMW als VDL Nedcar.

Vorig jaar nog kwamen de twee bedrijven overeen om de bouw van de compacte SUV door VDL Nedcar juist te verlengen tot 2030. Maar de coronacrisis maakt nu een einde aan die voorpret. Door de ingezakte autoverkopen gaan de Duitsers hun wereldwijde productie opnieuw bekijken waardoor de kans groot is dat BMW de X1 over drie jaar zelf gaat bouwen. De huidige opdracht loopt tot 2023. “Wij zijn nog altijd in overleg met de BMW Group dus onderweg kan ik er niet veel over zeggen maar duidelijk is wel dat er hier vanaf 2023 geen nieuw model BMW zal worden gebouwd”, zegt woordvoerder Miel Timmers namens VDL Nedcar. 

Met de annulering is VDL Nedcar zijn opdrachtgever uit München nog niet helemaal kwijt. Naast de X1 bouwt de Bornse fabrikant enkele modellen van de Mini, een luxe retro-auto die BMW deels ook in het Britse Oxford laat bouwen. Bij de fabriek in Born werken 6000 mensen, die met behulp van 1400 robots in het afgelopen jaar 174.097 auto’s in elkaar hebben gezet. De omzet over 2019 was ruim 3 miljard euro. Hoeveel auto's er jaarlijks per model worden gebouwd maakt het bedrijf niet bekend.

“Het is nog geen 2023 en er kan zich nog een nieuwe partij aandienen, maar het kwijtraken van een model scheelt natuurlijk flink in de productie”, zegt Rico Luman, sectoreconoom automotive bij ING. “Dit is wel een tik voor de sector in deze toch al onzekere tijd.” Luman denkt dat BMW de productie om meerdere redenen naar zich toe haalt. Ten eerste uiteraard om kosten te besparen. “Als je een extra model in je eigen fabrieken laat bouwen kan daarmee de bezettingsgraad van de productielocaties omhoog, dat kan in deze marktomstandigheden gunstig zijn. De bezettingsgraad is fors gedaald door de ingezakte automarkt, en met de hoge vaste kosten is het aantrekkelijk om die weer op peil te brengen.” 

Luman vermoedt bovendien dat de omschakeling naar elektrisch aangedreven auto’s een rol speelt bij het besluit van BMW om de X1 in een eigen fabriek te bouwen: “Dat proces is nieuw en er is nog weinig ervaring mee. Dat kan een reden zijn voor autofabrikanten om het liever in eigen huis te houden”. Daarnaast gaat de omschakeling naar elektrisch de komende jaren gepaard met de introductie van nieuwe modellen, waardoor onzeker is hoe lang bestaande modellen nog op de markt blijven.

Er zijn nog geen signalen dat ook de bouw van de Mini  in gevaar is voor VDL Nedcar. Over de toekomst van de productie van die auto's zijn de BMW Group en de Bornse autofabrikant nog in overleg. De trendy Mini kampt al enige jaren met een verminderde belangstelling van de consument. In 2018 moest VDL Nedcar door de verkoopdip duizend banen schrappen.

VDL Nedcar wil nu zijn afhankelijkheid van de Duitsers verkleinen, laat woordvoerder Miel Timmers weten. “Wij zijn een flexibele en onafhankelijke autobouwer. Daarom voeren we al gesprekken met eventuele nieuwe opdrachtgevers. Wij hebben veel vertrouwen in de toekomst.”

In de voormalige fabrieken van DAF-personenauto's werden voorheen verschillende modellen gebouwd van Volvo en Mitsubishi. Tussen 2004 en 2006 liet DaimlerChrysler de kleine stadswagen Smart Forfour in Born bouwen.

Lees ook:

Verkoop Mini’s stagneert, VDL Nedcar schrapt banen

Door ingezakte autoverkopen bij opdrachtgever BMW, moet de fabriek van VDL Nedcar in Born banen schrappen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden