Auto-industrie

Machtsstrijd bij Renault bereikt kookpunt. Hoe nu verder met de grootste autoalliantie ter wereld?

De logo's van autobouwers Nissan en Renault. De concerns zijn tot elkaar veroordeeld. Beeld REUTERS

Nu Renault-topman Thierry Bolloré plotseling opzij is gezet, rijst de vraag welke kant het op gaat met de Renault alliantie, de grootste autofabrikant van de wereld.

Bijna een jaar na de arrestatie van topman Carlos Ghosn zijn de verhoudingen aan de top van het Renault-concern nog niet hersteld. Het bestuur van de Franse autofabrikant heeft plotseling topman Thierry Bolloré opzijgezet en vervangen door Clotilde Delbos, voorheen financieel directeur van het bedrijf. Het ontslag komt als een verrassing; Bolloré zat pas sinds januari op de belangrijkste post bij Renault. Maar ook Delbos zal vermoedelijk weer moeten wijken voor een nieuw aan te stellen hoogste baas.

“De machtsstrijd die nu gaande is bij Renault heeft alles te maken met de banden die bestuurders nog hebben met Carlos Ghosn”, zegt autokenner Wim Oude Weernink. Ghosn werd vorig jaar november tot twee keer toe gearresteerd door Japan omdat hij verdacht wordt van fraude en zelfverrijking.

Schoon schip

“Thierry Bolloré had kennelijk nog te veel van doen met Ghosn en is daarom opzijgezet. Renault maakt daarmee terecht schoon schip, het bedrijf moet hoognodig weer transparant worden.”

De Braziliaans-Libanees-Franse Ghosn was tot zijn arrestatie niet alleen de baas bij Renault, maar ook bij de partners van de Renault-alliantie, Nissan en Mitsubishi. Als je alle auto’s die deze Frans-Japanse combinatie jaarlijks maakt bij elkaar optelt, was het in 2018 de grootste autoproducent ter wereld met een kleine elf miljoen wagens per jaar, net iets meer dan de Volkswagen Groep en Toyota.

Maar sinds de briljante, maar dus ook dubieuze Ghosn uit beeld is, rommelt het zowel aan de Franse als aan de Japanse kant. De verstandhouding tussen vooral Renault en Nissan is ernstig bekoeld, terwijl de twee autobedrijven toch aan elkaar vast zitten. Renault is voor 47 procent eigenaar van Nissan en omgekeerd bezitten de Japanners 15 procent van Renault. De Franse staat bemoeit zich eveneens nadrukkelijk met de vraag wie de baas moet zijn – Frankrijk is voor 15 procent eigenaar van Renault.

Gigantische investeringen

“Daarom is deze machtsstrijd zo schadelijk. Renault en Nissan kunnen zich niet veroorloven dat die samenwerking uit elkaar spat”, zegt Dirk Mulder, sectorbankier handel & retail bij ING. “De automotive-sector staat voor een enorme transitie naar elektrisch en autonoom rijden en moet tegelijkertijd schonere brandstofmotoren ontwikkelen om de uitstoot terug te dringen. Dat vergt gigantische investeringen die alleen kunnen worden opgebracht als autofabrikanten allianties aangaan.”

Wie het uiteindelijk ook voor het zeggen krijgt bij Renault, het moet volgens Mulder sowieso een man of vrouw zijn met grote verbindende kwaliteiten. “Er moet een bruggenbouwer komen die Nissan en Renault weer samenbrengt en die het bedrijf ook aantrekkelijk maakt voor toekomstige partners.”

Onlangs ontving Renault een brief van de Italiaans-Amerikaanse autocombinatie Fiat-Chrysler (FCA) met daarin het voorstel om tot een fusie te komen. Met het afzetten van Thierry Bolloré zou de weg naar zo’n samensmelting nu vrij zijn. Want groot is, zelfs voor de grootste autofabrikant ter wereld, niet groot genoeg.

Mulder: “De sector staat niet alleen voor een omslag maar heeft ook veel last van handelsoorlogen. Rendementen staan onder druk waar juist investeringen verwacht worden. Het Italiaans-Amerikaanse bedrijf en de Frans-Japanse combinatie kunnen beide profiteren.

Vrouw Ghosn boos op Frankrijk

Intussen is, bijna een jaar na zijn arrestatie door Japan, nog altijd niet precies bekend wat er gaat gebeuren met Carlos Ghosn. Volgens de vrouw van de van fraude verdachte Renault-Nissan-topman, Carole Ghosn, doet Frankrijk niets om haar man te helpen bij de Japanse beschuldigingen. In een interview met Journal du Dimanche zei ze dat de Franse president Emmanuel Macron haar verzoeken om hulp niet heeft beantwoord. “De stilte van het Élysées-paleis is oorverdovend”, aldus mevrouw Ghosn. “Ik dacht dat Frankrijk een land was dat het vermoeden van onschuld verdedigde. Ze zijn allemaal alles vergeten wat Carlos deed voor de Franse economie en voor Renault.” Volgens de echtgenote van de autobaas ‘word je in Frankrijk niet verdedigd door je land als je rijk bent en een zakelijke baas bent’.

Lees ook:

Kan de flirt van Fiat met Renault tot iets moois leiden?

Als de vonk overslaat tussen het Italiaans-Amerikaanse bedrijf en de Frans-Japanse combinatie kunnen beide concerns profiteren.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden