Miljardenovername

LVMH koopt Amerikaanse juweliersketen Tiffany

Een man passeert een winkel van Tiffany & Co shop op de Champs Élysées in Parijs, Frankrijk. Beeld EPA, Yoan Valat

De vermaarde Amerikaanse juweliersketen Tiffany is nu in handen van het Franse LVMH. Het is de grootste overname ooit in de luxegoederensector.

Het Franse luxeconcern Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH) neemt de Amerikaanse juweliersketen Tiffany over. De twee bedrijven zijn het eens geworden over een deal, zo werd maandag bekend. De deal heeft een gigantische waarde van meer dan 16,2 miljard dollar. Dat is ruim 14,7 miljard euro. Daarmee komt een eind aan de onderhandelingen over de prijs. Eind oktober bood LVMH al 14,5 miljard dollar. Toen wees Tiffany dat bod nog af.  Het bedrijf opende de boeken nadat LVMH het bedrag wat had opgevoerd.

Louis Vuitton Moët Hennessy was al langere tijd op zoek naar mogelijkheden uit te breiden op de Amerikaanse markt. De onderneming is in handen van oprichter en topman Bernard Arnault, de rijkste man van Europa, en bezit onder meer merken als Dior, Louis Vuitton en Sephora.

‘Ongeëvenaard erfgoed’

Arnault meldde in het persbericht zeer tevreden te zijn met de koop. “We zijn verheugd dat we Tiffany, een bedrijf met een ongeëvenaard erfgoed en een unieke positie in de wereldwijde juwelenwereld, kunnen verwelkomen bij de LVMH-familie. We hebben een enorm respect en bewondering voor Tiffany. We zijn er trots op dat Tiffany straks in de winkels naast onze iconische merken zit en we kijken ernaar uit ervoor te zorgen dat Tiffany de komende eeuwen blijft bloeien.”

Het Amerikaanse Tiffany werd in 1837 opgericht door juwelier Charles Lewis Tiffany. Er werken momenteel ongeveer 14.000 mensen. De keten kwam in 1979 in handen van cosmeticabedrijf Avon en werd daarna overgenomen door investeerders. Sinds 1987 heeft Tiffany een beursnotering.

De bekendste winkel van de onderneming is het ultrachique filiaal op Fifth Avenue in New York. Die locatie werd ook bekend van het boek, en later de film, ‘Breakfast at Tiffany’s’ uit 1961 met Audrey Hepburn in de hoofdrol. Tiffany draaide vorig jaar 4,4 miljard dollar omzet.

Tiffany verwierf brede bekendheid bij het publiek door het boek ‘Breakfast at Tiffany’s’, in 1961 verfilmd met Audrey Hepburn.Beeld Getty Images

Acquisitiehonger LVMH

LVMH group is groot geworden door telkens bedrijven over te nemen. In 2011 nam het voor 5,2 miljard dollar de Italiaanse juwelier Bulgari over. Ook kocht LVMH de afgelopen decennia onder meer parfumhuis Guerlain, horlogemaker TAG Heuer en modemerk Fendi. De groep ontstond dertig jaar geleden door een fusie tussen modehuis Louis Vuitton en drankenmaker Moët Hennessy, en is inmiddels het grootste conglomeraat ter wereld van luxeproducten.

LVMH heeft wereldwijd meer dan 145.000 mensen in dienst en meer dan vierduizend winkels over heel de wereld. Nu komen daar nog eens ruim driehonderd winkels van Tiffany bij. Het bedrijf is verdeeld in vijf belangrijke divisies: wijnen & sterke dranken, mode & lederwaren, parfum & cosmetica, horloges & juwelen en distributie. Vorig jaar draaide het een omzet van 46,8 miljard euro.

De overname van Tiffany door LVMH is goedgekeurd door de raden van bestuur van beide bedrijven. De raad van bestuur van Tiffany beveelt de aandeelhouders van Tiffany aan de transactie met LVMH goed te keuren. De transactie zal naar verwachting medio 2020 worden afgerond.

Andere grote luxeconcerns zijn Chanel, eigendom van de Franse familie Wertheimer, en Hermès dat voor twee derde eigendom is van de gelijknamige familie. Daarna volgt het Franse concern Kering, dat eigenaar is van onder andere Gucci en Yves Saint Laurent. Dan is er nog het Zwitserse Richemont (eigenaar van luxemerk Cartier). Andere grote concerns van luxeartikelen – maar wel al veel kleiner – zijn het Britse Burberry en het Italiaanse Prada.

Lees ook:

Luxe merken doen het goed, ook (of juist) bij jongeren.

Een stralende, zwarte Dior-tas van 3700 euro of een simpel wit Armani-shirt voor zes tientjes. Toeristen en ook twintigers geven steeds meer geld uit aan dure merken als, Gucci, Yves Saint Laurent en Dior.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden