Luchtvaart

Luchtvaartsector verwacht miljarden omzetverlies door coronavirus

Air France-KLM vliegt al sinds 6 februari niet meer op China.Beeld REUTERS

De uitbraak van het nieuwe coronavirus zorgt dit jaar voor een grote financiële tegenvaller in de luchtvaart. Dat voorspelt de internationale brancheorganisatie voor de luchtvaart Iata. Waarschijnlijk loopt de vraag naar vliegreizen voor het eerst in ruim een decennium terug. Vliegmaatschappijen worden mogelijk geconfronteerd met een omzetverlies van tegen de 30 miljard euro.

Die prognose is gebaseerd op de ervaringen van de luchtvaartindustrie met de Sars-epidemie in 2003. Vliegmaatschappijen hadden toen zes maanden lang te maken met scherp dalende ticketverkopen, gevolgd door een even snelle opleving van de vraag.

Volgens Iata is het te vroeg om te zeggen wat dit met de winstgevendheid van luchtvaartmaatschappijen doet. Wel speculeert de brancheorganisatie vast op hulp van de overheid. “Vliegmaatschappijen en overheden moeten hier samen uitkomen”, zegt Iata-topman Alexandre de Juniac.

Minder passagiers en minder vrachtvervoer van en naar China

De epidemie neemt nu alvast een flinke hap uit de winst van Air France-KLM, stelde de Frans-Nederlandse groep gisteren tijdens de presentatie van de jaarcijfers. Het virus kost het bedrijf naar schatting 150 à 200 miljoen euro. Die raming heeft betrekking op het bedrijfsresultaat in de maanden februari tot en met april. Het is een optelsom van minder passagiers, minder aansluitende vluchten in Azië en minder vrachtvervoer van en naar China.

Air France-KLM vliegt al sinds 6 februari niet meer op China. Tijdens de presentatie van de jaarcijfers in Parijs maakte de maatschappij bekend dat naar Peking en Shanghai zeker tot 28 maart niet wordt gevlogen. Vluchten naar Chengdu, Hangzhou en Xiamen waren al tot 29 maart opgeschort.

Topman Ben Smith verwacht dat het vliegverkeer vanaf april geleidelijk weer op gang kan komen. Als dat niet zo is, moeten de voorspellingen worden bijgesteld. Volgens Smith staat het strategische plan van de luchtvaartmaatschappij, dat mikt op een hogere winstmarge, niet ter discussie. KLM en Air France vliegen in normale tijden bijna even vaak op China (zo’n 25 keer per week) en worden in gelijke mate getroffen. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden