Vergelding

Luchtvaartruzie tussen de VS en Europa leidt tot heffingen op kersen, yoghurt en whisky

Een Airbus A380 tijdens een luchtvaartshow op het vliegveld Le Bourget Airport bij Parijs. Beeld REUTERS

De Verenigde Staten voeren op 18 oktober importheffingen in op tal van Europese producten, ook op Nederlandse. 

Maar het zijn vooral Britse, Spaanse en Duitse producten worden getroffen. Op Europese vliegtuigen komt een heffing van 10 procent, op een flink aantal landbouw- en consumentenproducten een van 25 procent. Als Amerikaanse bedrijven die importheffing doorberekenen aan hun klanten, worden al die Europese producten in de VS 25 procent duurder.

De heffingen zijn een gevolg van een uitspraak van de Wereldhandelsorganisatie (WTO). Die oordeelde woensdag dat de VS importheffingen ter waarde van 7,5 miljard dollar (6,9 miljard euro) mogen invoeren op Europese producten, omdat Europa in het verleden ongeoorloofde steun heeft gegeven aan de Europese (lees: Brits/Spaans/Duits/Franse ) vliegtuigbouwer Airbus. Airbus kreeg voor de ontwikkeling van zijn modellen A380 en A350 onder meer leningen met een lage (niet marktconforme) rente.

Snel na de uitspraak van de WTO kwam de Amerikaanse regering met een lijst van producten waar heffingen op komen. Bovenaan die lijst prijken Europese vliegtuigen, van Airbus natuurlijk. Die worden in de VS 10 procent duurder. Op veel andere producten, vooral landbouwproducten, komt een heffing van 25 procent. Onder de Nederlandse producten die extra worden belast horen onder meer yoghurt, sommige botersoorten, ingevroren fruit, worstjes van varkensvlees, kersen, kersensap, groentesap van één soort groente, varkensvlees, mosselen en peren.

Opmerkelijk: Goudse en Edammer staan niet op de lijst

Opvallend is dat in Nederland gemaakte Goudse en Edammer kaas niet op de lijst staan. Op een voorlopige lijst die de Amerikaanse regering eerder publiceerde, stonden die kazen uit Nederland nog wel. Veel verse kazen (van koemelk en schapenmelk) uit Duitsland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk haalden die definitieve lijst wel, zo ook de Britse cheddar. Edammer en Goudse die in Engeland, Spanje en Duitsland zijn gemaakt, zijn eveneens heffingsplichtig.

De lijst bevat meer opvallends. Er komen geen importheffingen op vliegtuigonderdelen, wat prettig is voor Fokker. Op Duitse auto’s komen ze ook niet. Frankrijk, de thuisbasis van Airbus, krijgt alleen te maken met heffingen op wijn en olijven en wordt, in vergelijking met Spanje, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk althans, enigszins ontzien. Zo komen er heffingen op Ierse en Schotse whisky’s, op Britse sweaters, pullovers en kostuums; op Duitse koffies, messen, schroevendraaiers en lenzen voor camera’s en projectoren; op Duitse en Britse boeken; op Spaanse olijfolie en wijnen, en op likeuren en siropen uit Duitsland, Spanje, Italië, Ierland en het Verenigd Koninkrijk.

De uitgestrekte hand van de EU

Of Europa antwoordt met tegenacties is nog onduidelijk. Europa en de VS beschuldigen elkaar over en weer al jaren van illegale steun aan respectievelijk Boeing en Airbus. Europa zegt een voorstel te hebben gedaan om die ruzie te beëindigen, maar de VS hebben daar niet op gereageerd. De Franse minister van financiën Le Maire zei donderdag: “Als de Amerikanen de uitgestrekte hand van Frankrijk en de EU afslaan, staan we klaar om met sancties te antwoorden.”

Het conflict over de staatssteun van vliegtuigbouwers speelt al sinds 2004. Toen kaartten de VS de vermeende staatssteun van de EU aan Airbus bij de WTO aan. Een paar maanden toog ook ‘Brussel’ naar de WTO. Vele jaren later kwam de handelsorganisatie tot de conclusie dat zowel de EU als de VS ongeoorloofde staatssteun aan hun vliegtuigfabrikanten gaven. De VS deden dat in de vorm van overheidsopdrachten aan Boeing voor de bouw van militaire vliegtuigen en ruimtevaartprojecten.

Als landen hun bedrijven met ongeoorloofde middelen steunen, mag de WTO ingrijpen. De WTO mag dan de landen die het slachtoffer zijn van die praktijken, in dit geval de VS, toestemming geven om heffingen in te voeren op producten uit de landen die buiten hun boekje zijn gegaan. De kans is groot dat Europa die mogelijkheid ook krijgt. De WTO heeft al geconcludeerd dat de VS Boeing ongeoorloofde steun hebben gegeven. Maar de WTO heeft nog niet aangegeven voor welk bedrag Europa invoerheffingen op Amerikaanse producten mag invoeren.

Lees ook:

De VS en Europa maken ruzie over vliegtuigen, en dat kan olijven en kaas duurder maken 

Ruziemaken over vliegtuigen en dan heffingen invoeren op kaas en kersen?  De Verenigde Staten dreigen ermee.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden